حمایت از تشکیل کنسرسیوم یا سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید خودرو

وزیر صمت درپی سفر هیئت دولت به آذربایجان شرقی در جمع تجار و فعالان اقتصادی حضور یافت و با بیان این‌که تبریز از جایگاه خوبی در صنعت خودرو برخوردار است، عنوان کرد: تبریز حداقل از ظرفیت تولید ۲۰۰هزار دستگاه خودرو برخوردار است، اما اکنون صد هزار دستگاه خودرو در آن تولید می‌شود و ما از سرمایه‌گذاران در صنعت خودرو در این استان برای تولید در مقیاس مناسب (یکصد هزار دستگاه خودرو) و تشکیل کنسرسیوم استقبال و حمایت می کنیم.

به گزارش تحریریه، به نقل از شاتا، سیدرضا فاطمی‌امین افزود: در حالی که در بسیاری استان ها هنوز فرهنگ صنعتی، معدنی و تجاری شکل نگرفته است، اما آذربایجان شرقی از نظر صنعت، معدن و تجارت یک منطقه پیشرفته و بلوغ یافته به شمار می‌رود و با توجه به قدمت، گستردگی و تنوع، توانمندی و ظرفیت فراوانی دارد.

طرح تأمین مالی زنجیره‌ای برای رفع مشکلات مالی بازار سرمایه

وی درباره موضوع نقدینگی و تأمین مالی نیز توضیح داد: نظام بانکی و تأمین مالی بازار سرمایه با آفت‌ها و چالش‌های بسیاری روبه‌رو است و باید اصلاح نظام بانکی، اصطلاح بنگاه‌داری بانک و ... صورت گیرد که البته فرآیندی زمان‌بر است، اما از سال گذشته اقدامی در وزارت صمت در این زمینه آغاز شده که شامل تمرکز بر سه موضوع از جمله تأمین مالی زنجیره‌ای، پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب در سامانه جامع تجارت و ایجاد صندوق‌های تأمین مالی ارزی است.

وی افزود: خوشبختانه سال گذشته طرح تأمین مالی زنجیره‌ای مطرح و در ستاد اقتصادی دولت مصوب شد و در بانک مرکزی نیز مورد تأیید قرار گرفت و می‌تواند بخشی از مسائل نقدینگی را برطرف سازد، این روشی است که نزدیک به 10سال از عملیاتی شدن آن در دنیا م‌گذرد و حداقل 40 درصد بهره‌وری مالی را افزایش می‌دهد.

وزیر صمت گفت: برای حل مشکلات تأمین مالی، یکی از بهترین روش‌ها تأمین مالی زنجیره‌ای است که از سال گذشته به طور آزمایشی اجرا شده و با موفقیت‌هایی نیز همراه بوده است به گونه‌ای که نزدیک به 10هزار میلیارد تومان پروژه در قالب تأمین مالی زنجیره‌ای تهیه شده است که بخشی از آن‌ها مربوط به استان أذربایجان شرقی است.

از بین رفتن انحراف منابع با پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب در سامانه جامع تجارت

فاطمی‌امین، پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب در سامانه جامع تجارت را از جمله عوامل مؤثر در نقدینگی و تأمین مالی برشمرد و افزود: با استفاده از این روش انحراف منابع از بین می‌رود، زیرا همین منابع اندک در نظام مالی و بانکی که برای تولید و تجارت به عده‌ای اعطا می‌شود، متأسفانه از جای دیگری سر در می‌آورد ،حال اگر از انحراف منابع جلوگیری شود، منابع بهتر به دست تولید کننده می‌رسد و در این زمینه نیز از کمک بانک مرکزی استفاده خواهد شد.

لزوم فعال کردن ظرفیت‌های خالی و واحدهای راکد برای رشد اقتصادی کشور

وی در ارتباط با رشد اقتصادی هشت درصدی توضیح داد: در چند سال گذشته رشد اقتصادی منفی داشتیم‌، اما امسال دستیابی به هشت درصد رشد نیاز به اقدام ویژه‌ای لازم نداشته و لازم نیست سرمایه‌گذاری جدیدی به بهره‌وری برسد؛
اگر امسال در بخش صنعت و اقتصاد با رشد هشت درصدی همراه باشیم به سطح تولید در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ می‌رسیم، یعنی اگر امسال به میزان سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ تولید صورت پذیرد، رشد هشت درصدی را تجربه می‌کنیم، حال با توجه به این موضوع باید ظرفیت‌های خالی و واحدهای راکد را فعال کنیم؛ بنابراین امسال برای رشد اقتصادی به سرمایه‌گذاری نیازی نداریم، اما برای حفظ رشد اقتصادی در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ باید سرمایه گذاری را آغاز کنیم.

وزیر صمت با اشاره به مسأله معافیت‌ها نیز عنوان کرد: با حذف قانون ماده 119 مصوبه مجلس مخالفت کردیم اما بلاخره مجلس آن را تصویب کرد.

کاهش سود بازرگانی و مشمول تخفیف شدن نرخ ارز ETS

فاطمی امین در خصوص مبنای ارزی محاسبه واردات بیان کرد: این ارز از نرخ ۴ هزار و۲۰۰ تومان به نرخ سامانه معاملات الکترونیک (ETS) تغییر کرد که با وجود منظور شدن در قانون بودجه ۱۴۰۰ اجرایی نشد، زیرا این مصوبه دولت دوازدهم بود که ابتدای سال اجرا نکرد و در میانه سال نیز قابل اجرا نبود، بنابرایت امسال دوباره این قانون مطرح و دو کا انجام شد تا این ارز مشمول تخفیف شود؛ نخست این که سود بازرگانی در بسیاری از قسمت‌ها به نصف کاهش پیدا کرد به طور مثال اگر سود بازرگانی ۲۰درصد بود به ۱۰ درصد کاهش یافت و اقدام دوم تقدیم لایحه‌ای به مجلس بود.

کاهش حقوق گمرکی از 4 درصد به یک درصد

وی افزود: حقوق ورودی از دو قسمت حقوق چهار درصدی گمرک و حقوق مربوط به بخش بازرگانی تشکیل شده است. به جز تعرفه‌های بالای ۵۵ درصد کالاهای لوکس، بخشی از سود بازرگانی که در اختیار دولت بود را نصف کرده و یک لایحه را به مجلس تقدیم کردیم تا حقوق گمرکی نیز از چهار درصد به یک درصد کاهش پیدا کند و بتواند مؤثر واقع شود.

دولت درباره واردات گندم باید تنظیم‌گر، تسهیل کننده و ناظر باشد

وی در ارتباط با واردات گندم بیان کرد: نظام دولتی برای این که آرد و روغن بدهد مناقصه ای برگزار می‌کند که دچار اشکالاتی است و اکنون وزارت جهاد کشاورزی باید نسبت به تخلیه محصولات در بندر امام (ره) نیز دغدغه داشته باشد یعنی عملیات تجاری را دولت انجام می‌دهد در حالی‌که این فرآیند درست نیست، ضمن این‌که دولت با انجام این اقدام از انجام کار اصلی باز می‌ماند، بنابراین دولت باید اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، پشتیبان‌ تسهیل و نظارت کند.

وزیر صمت گفت: در گذشته واردات گندم در انحصار شرکت بازرگانی دولتی بود و اکنون این مسأله از میان برداشته شده و سود بازرگانی آن به صفر رسیده و واردات گندم برای همه آزاد و ورود موقت آرد نیز آزاد است، یعنی فردی می‌تواند از صنایع غذایی آرد را وارد سازد و هر کیلو آن برای وی به قیمت ۱۱هزار تومان برآورد شود و کالایی را تولید و صادر کند، البته اگر در این حوزه تجار و فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی با چالش روبه‌رو هستند، اعلام کنند، زیرا مصوبه آن موجود است و ممکن است افرادی نسبت به اجرای آن مقاومت کنند.

فرصت 20 میلیارد دلاری صادرات به روسیه

فاطمی امین گفت: بر اساس محاسبات به دست آمده در سازمان توسعه تجارت، کشورهایی که روسیه را تحریم کردند، ۸۰ میلیارد دلار به این کشور صادرات داشته‌اند، یعنی ۸۰ میلیارد دلار واردات روسیه با تحریم روبه‌رو شده است و در دیدار با روس‌ها آن‌ها اذعان کرده‌اند که ۲۰میلیارد دلار واردات را می‌توانند از ایران تأمین کنند؛ حجم واردات کفش روسیه نیز ۵ میلیارد دلار است، بنابراین تأمین حجم ۲۰ میلیارد دلار واردات روسیه به حمل‌ونقل نیاز دارد، بنابراین اتاق بازرگانی تبریز باید در این زمینه اقدام کند.

مالیات بر ارزش افزوده صادرات باید یک ماهه باز گردانده شود
فاطمی‌امین در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده نیز تصریح کرد: در جلسه هفته گذشته با وزیر اقتصاد و معاون وی تأکید شد که بر اساس قانون، باید ارز مالیات بر ارزش افزوده صادرات در بازه زمانی یک ماهه باز گردانده شود، زیرا مصوبه دولت است.

ظرفیت صنعتی ایران در منطقه بی‌نظیر است

وی در مورد فناوری ماشین‌آلات نیز بیان کرد: سطح نیروی انسانی و ظرفیت صنعتی ایران حداقل در سطح منطقه بی‌نظیر است؛ شاید در دیدار با ۱۶ کشور همه آن‌ها از توانمندی ایران شگفت‌زده شدند.

هدف افزایش تولید خودرو محقق شده است
وی گفت: پیشتر در حوزه خودرو برنامه دوساله‌ای را طراحی کردیم و یکی از برنامه‌ها تمرکز بر افزایش تولید بوده است که اکنون به آن هدف دست پیدا کرده‌ایم به گونه‌ای که ایران خودرو بیش از ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه در روز و سایپا بیش از یک هزار و 800 دستگاه در روز تولید می‌کنند و عبور مستقیم خودرو بالای ۹۰درصد است.

رشد صنعت نیازمند سرمایه انسانی، آموزش و ارتقای توانمندی کسب‌وکارها است

وی ادامه داد: رشد صنعت منوط به تمرکز در سرمایه انسانی، آموزش و افزایش توانمندی کسب‌وکارها است .

وزیر صمت گفت: بازار ایران برای فعالیت برخی از صنایع مانند صنایع معدنی کوچک است و در فولاد و استخراج سنگ آهن نیز با شرکت‌هایی روبه‌رو هستیم که از سودهای کلان برخوردار هستند و باید زمینه بین‌المللی شدن صنایعی از جمله صنایع غذایی و لوازم‌خانگی را فراهم کنیم.

وی تأکید کرد: بر اساس اصلاح ساختار در وزارتخانه، چند کار انجام شده است و در هر دفتر تخصصی، چهار گروه شامل سرمایه‌گذاری و تولید، بازار و تجارت خارجی، فرآوری و نوآوری و سرمایه انسانی و کسب‌وکار وجود دارد.

تولید مشترک محصولات ایران در برخی کشورهای دیگر

فاطمی‌امین افزود: در بسیاری از سفرهای خارجی به کشورها به طرف خارجی پیشنهادی مبنی بر تولید مشترک داده شد، یعنی شرکتی از ایران، فناوری و نوآوری را در کشور مقابل تولید کند برای مثال عمان اعلام کرده است که اگر شرکتی ۴۰ درصد عمانی باشد به آن تسهیلات بیست ساله اعطا می‌شود و پیرو این موضوع، ارتباط یکی از شرکت‌های لوازم‌خانگی را با عمان برقرار کردیم تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و دانش فنی را انتقال دهند؛، همچنین در ارمنستان و ازبکستان نیز چنین موضعی مطرح است.

تأمین گاز و برق نیازمند سرمایه‌گذاری است

وی یادآور شد: سال گذشته در بالا دست گاز باید سالانه ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کردیم که انجام نشد. از طرفی سالانه باید سه هزار مگاوات نیروگاه تأسیس می‌شد که این امر نیز تحقق نیافت و به همین علت تابستان امسال با کمبود برق روبه‌رو هستیم و در زمستان نیز احتمال قطعی گاز وجود دارد، زیرا این حوزه را نمی‌توان جز با سرمایه‌گذاری پیش برد.

وزیر صمت ادامه داد: آبان‌ماه سال گذشته با وزارت نیرو تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر تولید ۱۴هزار مگاوات برق برای نیروگاه‌های بزرگ مانند مبارکه، چادرملو و گل گهر امضا کردیم؛ همچنین در بند (و) تبصره ۱۵ قانون بودجه امسال نیز قانونی را پیشنهاد دادیم که از سوی دولت و مجلس مصوب شد و بر مبنای آن قرار است قیمت گاز برای نیروگاه‌های تولیدی، معادل قیمت گاز برای نیروگاه‌های وزارت نیرو باشد.

فاطمی‌امین ادامه داد: سال گذشته در قانون بودجه، قیمت گاز ۱۰ درصد قیمت‌های جهانی بوده است به گونه‌ای که فروردین‌ماه سال گذشته هر مترمکعب گاز ۲۶۰تومان و بعد به 280 و 600 تومان رسید که خوشبختانه معاون اول رئیس‌جمهوری برای یک واحد صنعتی سقف ۵۰۰ تومان، برای احیای فولاد دو هزار تومان و پتروشیمی پنج هزار تومان ابلاغ کرد و این در حالی است که اگر این کار انجام نمی‌شد برای هر متر مکعب گاز بیش از 2 هزار تومان دریافت می‌شد.

تسهیل و پشتیبانی از اقدامات وزارت صمت در حوزه فرش است

وی در ارتباط با صنعت فرش نیز عنوان کرد: یکی از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه فرش بحث تسهیل و پشتیبانی است به گونه‌ای که به هر صنعتگر خارجی میهمان رئیس‌جمهوری، چندفرش دستبافت نشان داده می‌شود و در سفر اخیر امیر قطر این اقدام مؤثر واقع شد و ی اعلام کرد که زمان جام جهانی فرصت خوبی برای برگزاری نمایشگاه فرش ایران است.

وی با بیان این‌که درباره رایزن بازرگانی با محدودیت روبه‌رو هستیم، بیان کرد: براساس قانون، رایزن بازرگانی باید کارمند رسمی دولت باشد و بحث بودجه نیز مطرح است و نمی‌توانیم رایزن بازرگانی رسمی به کشورها اعزام کنیم، بنابراین کاری که می‌توان انجام داد، ایجاد مراکز تجاری است، یعنی بخش خصوصی مراکز تجاری را در کشورها راه‌اندازی کند که در عربستان و قطر این مراکزی راه‌اندازی شده است و اگر افرادی مشتاق به فعالیت در این حوزه باشند، سازمان توسعه این امر را پیگیری می‌کند.

وزیر صمت عنوان کرد: در یک بازه زمانی صنعت فرش ایران شناخته شده بود، اما امروز باید به صنایعی افتخار آفرین مانند زیست‌فناوری و نانو دست پیدا کنیم، برای مثال معاون مجلس اندونزی عنوان کرده است که به علت مواجهه کشورش با کمبود نفت در زمینه نانو به کمک ایران نیاز دارد این موارد جلوه‌های کوچکی از صنعت ایران است و باید در این حوزه‌ها فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داد.

سود بازرگانی واردات ماشین‌آلات صفر شده است

فاطمی‌امین عنوان کرد: در مورد واردات ماشین‌آلات سود بازرگانی صفر شده است، اما تا کی می‌خواهیم به تولید آرد، کاشی، شکلات و دیگ محصولات در کشور بسنده کنیم در حالی که باید یک گام عقب‌تر یعنی در زمینه ماشین‌سازی قدم برداریم؛ یعنی کشوری صنعتی است که ماشین, ساز باشد؛ برای مثال به جای صادرات رب گوجه فرنگی به عراق باید ماشین‌آلات رب گوجه را به این کشور صادر کنیم. بنابراین هرچند امسال این اقدام زود بود، اما سیاست ما در وزارت صمت تمرکز بر ماشین‌سازی است؛ یعنی یک معاونت جدید در این حوزه مانند معاونت تجهیزات با پنج دفتر ایجاد شده است و پیشنهاد ما به تجار و فعالان اقتصادی این است که در هر کسب‌وکاری که قرار دارند نسبت به ایجاد برند بالادستی برای ماشین‌سازی نیز اقدام کنند، زیرل وزارت صمت بر این مهم تأکید دارد و حمایت لازم را به عمل خواهد آورد.

یکپارچه‌سازی بخشنامه‌ها در حال انجام است

وی با اشاره به تعدد بخشنامه‌ها گفت: در پانزده سال گذشته در حوزه معدن نزدیک به ۳۲۰ بخشنامه و دستورالعمل مستقیم وجود داشته است که یکپارچه‌سازی آن‌ها در دست اقدام است.

وزیرصمت افزود: در بحث تعهد نیز صورت جلسه‌ای با بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاری خارجی، بازاریابی و تبلیغات امضا شده است.

بازار فولاد به خوبی تنظیم شد

فاطمی‌امین در ارتباط با زنجیره فولاد نیز یادآور شد: در این حوزه اتفاقات مهمی روی داد به گونه‌ای که در حدود چهار ماهه گذشته، بازار به خوبی تنظیم شد؛ سال گذشته در یک بازه زمانی حدود سه ماهه گاز واحد فولادی مبارکه قطع و به یک سوم رسید و قیمت دلار نیز افزایش یافت، اما قیمت ورق پنج تا شش درصد افزایش پیدا کرد و به واسطه این موضوع، سهمیه‌بندی ورق برای حوزه فولاد از دی ماه سال گذشته بدون هیچ مداخله دستوری برداشته شد. اکنون نیز به دنبال انجام این مهم در مواد پتروشیمی هستیم، زیرا عرضه با تقاضا همخوانی ندارد و راه حل آن عرضه تلفیقی است و امیدواریم با همکاری وزارت نفت بتوانیم در حوزه پتروشیمی‌ها این مهم را عملیاتی کنیم .

پایان/

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 19553

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =