تسلیحات اهدایی به اوکراین در دستان باندهای اروپایی

کشورهای اروپایی نگران شده اند ارسال تسلیحات غربی به اوکراین نتیجه معکوس داشته باشد و باعث تقویت گروه های جنایتکار و ناامنی اجتماعی شود.

به گزارش تحریریه، دولت و پلیس سوئد ابراز نگرانی کرده اند که برخی از تسلیحات ارسال شده به کی یف ممکن است به دست گروه های جنایتکار بیفتد.

پلیس سوئد ابراز نگرانی کرده است که سلاح های تحویل داده شده به اوکراین توسط حامیان غربی آن، به سوی کشورهای اسکاندیناوی راه پیدا کند یا آنکه پس از پایان درگیری به دست باندهای جنایتکار برسد.

«گونار آپلگرن» کمیسر جنایی در مصاحبه با رادیو سوئد هشدار داد: احتمالاً خطر زیادی وجود دارد زمانی که صلح در اوکراین برقرار شود جریان سلاح های غیرقانونی وارد سوئد شود.

این مقام توضیح داد اکنون ممکن است تسلیحات در مناطق درگیری کشور تقاضای زیادی داشته باشند، ولی وقتی خصومت ها به پایان برسد، تسلیحات اضافی بسیار زیادی در دست اوکراینی ها باقی می ماند.

به گفته این مقام سوئدی، گروه های جنایتکار برای کسب درآمد از این وضعیت بهره برداری می کنند.

کمیسر پلیس خاطرنشان کرد که بیشتر سلاح هایی که در حال حاضر توسط گروه های تبهکار در سوئد استفاده می شود، از جنگ های بالکان در دهه ۱۹۹۰ سرچشمه می گیرد.

این در حالی است که پیش از این اینترپل هم در مورد انتشار و استفاده از تسلیحات اوکراینی هشداری را صادر کرده بود.

سوئد، همراه با دیگر کشورهای اروپایی در کنار ایالات متحده و استرالیا، تسلیحات و مهمات زیادی را برای کمک به اوکراین در مقابله با حمله نظامی روسیه که اواخر فوریه آغاز شد، تامین کرده‌اند.

در سال‌های اخیر، کشور اسکاندیناوی شاهد افزایش جرایم خشونت‌آمیز بوده است و باندهای خیابانی با کمک سلاح‌ های گرم به کسب درآمد و تداوم اقدامات خلاف خود می پردازند.

«یلوا یوهانسون» سیاستمدار سوئدی که کمیسر امور داخلی اروپا نیز است اواخر ماه مه نگرانی های کمیسر پلیس را تکرار کرد. روزنامه سوئد Dagens Nyheter به نقل از او عنوان داشت با جنگ در اوکراین، کشورش شاهد خطر بسیار بالایی از افزایش قاچاق سلاح های جنایی بوده است.

وی پس از بازدید از مرز مولداوی و رومانی خاطرنشان کرد که مدت ها پس از پایان جنگ در یوگسلاوی سابق، سوئد و دیگر کشورهای اروپایی شاهد عواقب آن در بوده اند. این تسلیحات جنگی در سوئد در تیراندازی های جنایی استفاده می شوند.

کارشناسان هشدار دادند جنایتکاران در سوئد به طور بالقوه حتی قادر هستند گلوله های زره ​​پوش قاچاق شده از اوکراین را در اختیار بگیرند.

چند هفته قبل «کاترین دی بوله» رئیس یوروپل به رسانه‌های آلمانی اظهار داشت که یکی از نگرانی‌های اصلی سازمان او «محل نگهداری سلاح‌هایی است که در حال حاضر به اوکراین تحویل داده می‌شود. وی نیز وضعیت کنونی را با شرایط ۳۰ سال پیش در جنگ بالکان مقایسه کرد.

پایان/

۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 19640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =