قاتل به صحنه جنایت بر می گردد

تلاش «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه برای رهایی از بحران های اقتصادی و پیروزی در انتخابات آینده با تقلای «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برای رهایی از باتلاق یمن همراستا شده و آنکارا و ریاض را با وجود اختلاف فراوان به سوی یکدیگر روانه کرد.

به گزارش تحریریه روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، در خصوص سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به ترکیه نوشت، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان چهارشنبه آینده به ترکیه سفر خواهد کرد. این سفر نشان می دهد که رهبران ترکیه و عربستان به دلایل مختلف نیاز به برقراری روابط سیاسی دارند.

نزدیک شدن روابط سیاسی دو کشور می تواند فواید اقتصادی هم برای دو کشور به دنبال داشته باشد. از دلایلی که سبب شده است ترکیه از سفر بن سلمان به این کشور استقبال کند آن است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از هم اکنون تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرده است.

اردوغان، رئیس جمهوری هرجایی

این در شرایطی است که اردوغان به دلیل فشارهای ناشی از بحران مالی ترکیه در تنگنا قرار گرفته و اکنون اقتصاد را در اولویت قرار داده است. این نگاه را می توان در تنش زدایی ترکیه با مصر پس از سال ها تنش سخت به دنبال برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهوری پیشین مصر از قدرت و دردسرهای جریان اخوان المسلمین مصر هم مشاهده کرد. همچنین اردوغان تلاش کرده است تا به رژیم اسرائیل هم نزدیک شود.

به نوشته روزنامه القدس العربی، سفر بن سلمان به آنکارا می تواند در پایان دادن به درگیری های سیاسی گسترده میان دو کشور نقش داشته باشد. این دو کشور درباره برخی مسائل از جمله محاصره قطر از سوی عربستان و متحدان آن و حادثه قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول اختلاف نظر داشتند.

عربستان هم با دخالت نظامی در یمن برای مقابله با انصارالله یمن و ائتلاف سازی با کشورهای عربی نتوانست کاری را از پیش برد و در نهایت انصارالله صنعا را به کنترل خود در آورده است. این موضوع ریاض را به طور گسترده زیر فشار قرار داده زیرا پرونده یمن هنوز هم بسته نشده است.

قاتل به صحنه جرم برمی‌گردد

پس از رقم خوردن تحولات فراوان در دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا به سود عربستان، اوضاع در دوره «جو بایدن» تغییر کرده است و ولیعهد عربستان با فشارهای بی سابقه ای روبروست. همه این تحولات سبب شکاف میان عربستان و واشنگتن شده است.

در نتیجه همین فشارها، عربستان در عرصه بین المللی به ویژه در دوره جنگ اوکراین موضع جدیدی را در پیش گرفته است و با درخواست بایدن برای افزایش تولید نفت همراهی نکرد. 

با توجه به جمیع مسائل، مشاهده می شود که اردوغان و بن سلمان با چالش های بزرگی روبرو هستند. در چنین شرایطی با وجود اختلاف میان دو کشور و وجود تنش های داخلی در این دو کشور و منطقه و جهان، آنکارا و ریاض به نزدیک شدن به یکدیگر نیاز مبرمی دارند.

پایان/

۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19972

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =