زیان چندگانه کشور شمالی اروپا از جنگ اوکراین

این کشور شمالی اروپا به واسطه بحران اوکراین و تحریم هایی که روسیه وضع کرده از چند جهت دچار خسارت شده است.

به گزارش تحریریه، شرکت هواپیمایی فنلاند Finnair آخرین قربانی جنگ تحریم‌ ها میان روسیه و غرب است. این شرکت هواپیمایی به دلیل نیاز اجباری به پرواز در اطراف خاک روسیه، پس از اینکه مسکو حریم هوایی خود را در واکنش به تحریم‌ های غرب بست، متحمل خسارات مالی سنگینی شد.

روزنامه فنلاندی Helsingin Sanomat گزارش داد از آغاز سال ۲۰۲۲، زیان عملیاتی این شرکت که یکی از قدیمی ترین خطوط هوایی جهان است به بالغ بر ۱۳۳ میلیون یورو رسید؛ از این میزان ۵۱ میلیون یورو به هزینه سوخت مربوط می شود.

کشورهای اتحادیه اروپا و تعدادی دیگر از کشورهای غربی پس از آغاز جنگ اوکراین در اواخر فوریه، حریم هوایی خود را به روی پروازهای روسیه بستند. کاخ کرملین نیز واکنش نشان داد و محددیت هایی را برای خطوط هوایی اعلام کرد و با انجام این کار، مسیرهای سنتی اروپا به آسیا را به روی شرکت های هواپیمایی غربی بست.

این محدودیت‌ها خطوط هوایی شرکت های اروپایی را مجبور به تغییر مسیر پروازها کرد، ضمن آنکه برخی کشورها را از هزینه‌های ماهانه ناوبری هوایی که قبلاً هنگام عبور پرواز از کشورهای همسایه از حریم هوایی خود دریافت می‌کردند، محروم ساخت.

از دسامبر ۲۰۲۱، هزینه سوخت شرکت هواپیمایی فنلاند از ۳۰ درصد به ۵۵ درصد از کل هزینه های آن افزایش یافته است. علاوه بر افزایش حدود دو برابری قیمت، شرکت هواپیمایی فنلاند همچنین مجبور به تغییر مسیرهای هوایی شده است.

در نتیجه بسته شدن آسمان کشورها، هلسینکی یک مزیت کلیدی را نسبت به سایر کشورهای اسکاندیناوی که داشتن کوتاه ترین فاصله با چین، ژاپن و کره جنوبی است، از دست داد. برخی از پروازها به منطقه آسیا و اقیانوسیه که تا ۵۰ درصد برای فین ایر سود ایجاد می کرد، لغو شد. به عنوان نمونه سفر به ژاپن که قبلاً حدود ۹ ساعت طول می کشید، اکنون ۱۳ ساعت طول می کشد.

علاوه بر این، تعداد مسافران هواپیماهای فین ایر نیز به دلیل عدم حضور گردشگران روسی که حدود ۲۰ درصد از تردد مسافران آن را تشکیل می دادند، کاهش قابل توجهی داشته است. همه اتفاقات درحالی رخ می دهد که شهروندان اتحادیه اروپا هزینه های سفر خود را در بحبوحه افزایش بی ثباتی اقتصادی کاهش داده اند و بی میلی برای پرواز به دلیل افزایش مداوم هزینه های زندگی، تشدید شده است.

پایان/

۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 20081

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =