سیاست گذاری های غلط وزارت صمت، تولید، صادرات و واردات را محدود کرده است

مجتبی بهاروند گفت: به دلیل بستن عوارض بر ورود ماشین آلات مورد نیاز کشور در بخش های مختلف اعم از صنعتی تا معدن و کشاورزی، صادرات ایران کاهش یافته است.

مجتبی بهاروند عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با تحریریه با انتقاد از سیاست گذاری های غلط وزارت صمت که به کاهش صادرات و تحمیل زیان های مضاعف بر اقتصاد کشور منجر می شود، گفت: سیاست گذاری های غلط مانند پدیده نفوذ اقتصادی، اقتصاد ایران را دچار خسارت هایی می کند که تا سال های سال امکانی برای جبران وجود ندارد. از جمله این سیاست ها می توان به راهبردهای غلطی که در معاونت های وزارت صمت در خصوص بستن عوارض بر صادرات و واردات گرفته شده اشاره کرد.

این فعال اقتصادی درباره عوارض بستن بر کالاهای مورد نیاز کشور گفت: زمانی بر واردات کالایی عوارض بسته می شود که عین آن کالا در داخل ساخته می شود یا به وفور در کشور وجود دارد، لذا دولتها بر واردات این کالاها عوارض می بندند تا مانع ارزبری کالایی شوند که نیاز مبرم کشور نیست، در حالی که محدودسازی واردات ابزار آلات و ماشین های مورد نیاز صنعت و معدن کشور به این معناست که مدیران ما هنوز الفبای توسعه اقتصادی را یاد نگرفته اند!

وی در این باره تصریح کرد: ما نه تنها در بستن عوارض بر ماشین آلات مورد نیاز کشور و در سایر حوزه ها مشکل داریم، بلکه در صادرات نیز شاهد اخذ عوارض هایی هستیم که به هیچ وجه به صلاح کشور نیست. به عبارت بهتر، کشوری که نتواند صادرات انجام دهد کشور رو به شکست و فناست، این در حالی است که در تمامی کشورهای دنیا به صادر کننده یارانه داده می شود تا بتواند کالای خود را به کشورهای مختلف صادر کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به دلیل بستن عوارض بر ورود ماشین آلات مورد نیاز کشور در بخش های مختلف اعم از صنعتی تا معدن و کشاورزی، صادرات ایران کاهش یافته است. عمده ترین مشکل صادرات کشور را باید به عدم در دسترس بودن صنایع تبدیلی ارتباط داد، به این دلیل است که 30 تا 40 درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می شود.

مجتبی بهاروند افزود: در چنین وضعیتی، وزیر و معاونینش از بستن عوارض بر صادرات یا بالا بردن حقوق گمرکی ماشین آلات و ابزاری سخن می گویند که منجر به توسعه و افزایش تولید می شود! بخش عمده سیاست گذاری های غلط را باید به عدم کوچکی و چابکی وزارتخانه های ما ربط داد، چرا که در تمام دنیا وزارت خانه های کوچک و چابک به دنبال سیاست گذاری های درست به نفع تولید و صادرات هستند، در حالی که وزارتخانه های ما دائما در حال تعیین تکلیف و قیمت گذاری دستوری از کف بازار هستند، لذا قادر به اتخاذ تصمیمات و راهبردهای درستی نیستند که تولید را تقویت کند.

عضو کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: وجود مشاوران کاربلد در وزارتخانه ها یک نیاز مبرم برای صنعت، معدن و کشاورزی کشور است. متاسفانه عدم تخصص وزرای مربوطه و معاونین منجر به اتخاذ تصمیمات غلطی می شود که در وهله اول تجار، بازرگانان، صنعتگران و مشاوران با سابقه را  کنار می گذارد، در نتیجه شاهد خروجی شبیه وضعیت کنونی اقتصاد ایران هستیم.

پایان/

۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =