حسینی کیا: مجلس و نهادهای امنیتی باید به ابهام بزرگ در درآمدهای گمرکی کشور ورود کنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با کمک نهادهای امنیتی باید به موضوع درآمد زایی گمرک و ابهام های بزرگ موجود ورود کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با تحریریه در پاسخ به این سوال که مجلس در خصوص درآمدهای گمرکی با توجه به عدم تحقق درآمدهای مورد انتظار در گمرک اتخاذ چه سیاست هایی لازم است، گفت: قاعدتاً اگر در درآمدهای گمرکی ابهامی وجود دارد پیش از هر موضوعی نهادهای امنیتی باید به مساله ورود کنند تا مشخص شود ابهامات اصلی چیست و چرا درامدهای پیش بینی شده محقق نشده است. آیا در تحقق درآمدهای مورد نظر تخلفی صورت گرفته و فساد و رشوه در این امر دخیل بوده یا خیر یا اینکه موضوع چیز دیگری است.

وی در این باره توضیح داد: از سوی دیگر مجلس باید به این بحث ورود کند، یعنی اگر مجلس به این موضوع برسد که دریافت درآمدهای پیش بینی شده از گمرکات، ممکن نیست باید در آن تجدیدنظر کند، چرا که این مساله به سبب آنکه در بودجه دیده می شود می تواند روی درآمدهای مورد نیاز مثلا در بخش عمرانی ابهام ایجاد کند، لذا به بازنگری جدی در این بخش نیازمندیم.

حسینی کیا خاطر نشان کرد: مجلس با کمک نهادهای امنیتی باید به موضوع درآمدزایی گمرک وورد کنند. اگر درآمدها از محل حقوق ورودی، وصول نمی شود یا موارد ابهامی دیده می شود که می تواند نقش خطای انسانی و یا وجود فساد را تایید کند قطعا در این موضوع نباید سکوت و بی توجهی کرد، لذا نیازمند بررسی های دقیق تر و عمیق تری است به این دلیل که دولت برای توسعه اقتصاد کشور روی درآمدهای گمرکی حساب کرده است.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: اگر در درآمدهای گمرکی هر گونه شائبه وجود رانت، فساد و رشوه داده شود قطعا مجلس خواهان ورود دستگاه های نظارتی و بررسی موارد امر توسط قوه قضاییه و سازمان های اطلاعاتی است، چرا که مجلس در کنار سازمان های نظارتی با برخورد جدی باید ریشه فساد را برای توسعه هر چه سریع تر اقتصاد ایران بخشکانند.

این سخنان حسینی کیا به این مهم باز می گردد که علیرغم واردات تقریبا 70 میلیارد دلاری کشور در سال جاری تنها 23 هزار میلیارد  تومان درآمد گمرکی پیش بینی شده است که حدود 1.5 درصد ارزشگذاری می شود، در حقوق گمرکی در ایران یکی از بالاترین نسبت ها در دنیا و حدود 23 درصد است. 

برآورد می شود که هزینه اداره گمرکات کشور بیش از 23 هزار میلیارد تومان در سال باشد(اینجا)، یعنی اگر گمرکات و مبادی ورودی برچیده شده و از واردات درصدی مطالبه نشود، درآمد دولت در مجموع بیشتر خواهد شد. 

پایان/

۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 20476

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =