انقلاب معدنی ایران در انتظار 2 میلیارد دلار پول غیردولتی!

اقلاب معدنی ایران تنها در انتظار 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری است که البته چنین رقمی را لازم نیست دولت تامین کند.

به گزارش تحریریه، انقلاب معدنی ایران تنها در انتظار 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری در ماشین آلات است که البته چنین رقمی را لازم نیست دولت تامین کند و تنها کافی است از سر راه معادن کنار رود تا آنها روند نوسازی را با هزینه خود انجام دهند. 

در ایران، نزدیک به 10 هزار معدن وجود دارد که این 10 هزار معدن برای به روز شدن کامل؛ که البته نیازی به بروزرسانی کامل هم نیست و بسیاری از دستگاههای موجود کیفیت خوبی دارند؛ در حد نهایی به 25 هزار دستگاه نیاز دارد که این رقم نیازمند تقریبا 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری است. یعنی چیزی در حدود 11 درصد دلار 4200 تومانی که فقط در سال 1400 به اسم کالاهای اساسی و دارو غارت شد و از بین رفت و اثر مخربی هم بر سفره مردم ایران بر جای گذاشت. این 2 میلیارد دلار کمتر از 2 درصد بیش از 100 میلیارد دلاری است که در 4 سال از 1397 تا منتهی به پایان 1400 در قالب طرح خانمان برانداز دلار 4200 تومانی هزینه شد.

میز کسب و کار تحریریه این مثال ها را با این هدف ذکر کرد تا مشخص شود که سیاستگذاری غلط چه بلایی بر سر اقتصاد کشور می آورد و منابع ارزی کمیاب و باارزش کشور را در چه ناکجاآبادهایی هزینه می نماید. اما عجیب تر اینکه، معادن کشور از دولت درخواست تامین 2 میلیارد دلار را ندارند و تنها کافی است که وزارت صمت دست اندازها، سرعت گیرها و موانع را بردارد تا معادن بتوانند دستگاههای موردنیاز خود را برای توسعه با تشخیص خود وارد کنند تا این مبلغ تامین شود و شاهد متوقف شدن رشد منفی 2.1 درصدی معادن باشیم که در سال گذشته خود را نشان داد و دقیقا عکس درخواست رهبر معظم انقلاب از دولت ها در زمزینه توسعه معادن عمل کرد. 

وزارت صمت به جای معدن داران برای کیفیت و الزامات ورود ماشین آلات تصمیم گیری می کند و به آنها اجازه واردات با تشخیص خود نمی دهد، درحالیکه 25 هزار دستگاه ماشین الات معدنی کارکردی محدود در معادن دارد و حتی بهانه استفاده از آنها در حوزه های عمرانی هم بی معنی است، زیرا حوزه های عمرانی هم باید از قیدوبندهای بی ربط وارداتی معاف شود تا زیرساخت های کشور رشد کند. 

سرمایه گذاری در معادن عمدتا به معنای خرید دستگاههای ضروری است و بخش کمی از آن به ساخت و ساز و ... مربوط می شود، و با سیاستی که وزارت صمت در پیش گرفته است شاهد افزایش سرمایه گذاری منفی در معادن کشور خواهیم بود که بی تردید آثار خود را بدتر از سال 1400 در آینده نشان خواهد داد. 

پایان/

۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20755

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =