وزارت صمت با جلوگیری از واردات ماشین آلات بر سر راه فعالیت معادن مشکل ایجاد کرده است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مساله مهم این است که به اسم حمایت از تولید داخلی، نباید مانع واردات ابزارهای مورد نیاز کشور شویم وقتی امکان تولید انبوه آنها در داخل وجود ندارد.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با  تحریریه درباره محدودیتهای ایجاد شده توسط وزارت صمت برای ورود ماشین آلات صنعتی و معدنی به کشور گفت: در حوزه صنعت و موضوعات مرتبط به صنعت اعم از صنایع خرد و صنایع بزرگ و همچنین در حوزه زیر ساختی که به ماشین آلات راهسازی و صنعتی مربوط می شود کشور به شدت نیازمند واردات ماشین و ابزارهایی هستند که یا  به نوعی واسطه تولید به شمار می روند یا به صورت مستقیم درتولید مورد استفاده قرار می گیرند، از این نظر سیاست مجلس و دولت باید ناظر بر حمایت از تولید داخلی باشد.

وی دراین باره گفت: در وهله اول حمایت مورد نظر دولت و مجلس ناظر به پشتیبانی از شرکت های داخلی دانش بنیان است که بتواند ماشین آلات و ابزار صنعت و معدن را تولید کند. قطعا مجلس یازدهم در این موضوع با تصویب حمایت از تولیدات دانش بنیان پیشگام است، چرا که رهبر انقلاب امسال را به این نام مزین نمودند اما مجلس در دی ماه سال گذشته قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان را که آرزویی بیش از یک دهه مسوولین بود را به تصویب رساند اما مساله مهم این است که به اسم حمایت از تولید داخلی، نباید مانع واردات ابزارهای مورد نیاز کشور شویم وقتی امکان تولید انبوه آنها در داخل وجود ندارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: این نکته نباید فراموش شود که ضمن حمایت از تولیدات ملی و تولید دانش بنیان، نباید به گونه ای عمل کنیم که با عدم واردات ماشین و ابزارهای مورد نیاز صنعت و معدن، ضمن بالا بردن هزینه تولید، منجر به کاهش کیفیت و کمیت تولید شویم. مجلس و دولت به هیچ وجه نباید بر قوانین و مصوباتی تاکید کنند که منجر به تحمیل زیان بر مردم می شود چرا که تجربه چنین زیانهایی را مثل تحمیل خرید لوازم خانگی و صنعت خودروسازی داخلی به مردم را داریم که انحصار ایجاد شده نه تنها در بلندمدت از نظر کیفیت و قیمت درحق مردم اجحاف شد، بلکه منجر به از دست رفتن اعتماد مردم در این حوزه ها به مسوولین شد و راندمان کار را به شدت کاهش داد.

مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس خاطر نشان کرد: در عین اینکه باید از تولید داخلی حمایت کنیم باید واردات ضروری را مهم بدانیم. به همین دلیل سال گذشته هم در کمیسیون تلفیق و در صحن مصوبه ای مبنی بر واردات ماشین آلات مورد نیاز صنایع به تصویب رسید با تاکید بر این موضوع که وارداتی تسهیل شود که در کشور به افزایش تولید مورد نیاز کشور کمک کند. متاسفانه تکنولوژی کشور در حوزه ماشین آلات صنعتی و راهسازی که در حوزه بار و مسافر و خدمات سنگین خدمت رسانی می کنند بسیار ضعیف است. از سوی دیگر برخی شرکت های داخلی به اسم حمایت از تولید داخل روی مردم فشار می آورند به طوری که منجر به گران تمام شدن  پروژه های راهسازی و زیر ساختی می شود.

عضو کمیسیون عمران در این باره تصریح کرد: وقتی ماشین آلات مورد نیاز کشور در دسترس نیست بسیاری از خودروهای شاغل در حوزه بار و جاده ها یا نقل و انتقال کالاها قطعل جان و سلامت مردم را تهدید می کنند. قطعا با واردات خودروها و ماشین های سنگین باید خودروهای بی کیفیت از دور خارج شود این مساله در خصوص صنعت هم صدق می کند چرا که منجر به کاهش کمیت و کیفیت میزان تولیدات کشور می شود.

پایان/

۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 20577

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =