مافیای خودرو مانع اصلی خصوصی سازی واقعی است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی ازقطعه سازان توانمند داخلی حمایت نمی شود و سود واردات به جیب دلالانی می رود که با جان و مال مردم بازی می کنند نمی توان چندان انتظار داشت مافیای خودرو اجازه انتقال مالکیت به بخش خصوصی واقعی را بدهد.

مجتبی یوسفی نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران در گفت و گو با تحریریه با انتقاد از خودروسازان و آنچه که به اسم تولید ملی ساخته می شود، گفت: نکته مهمی که جای بحث دارد و باید بدان بپردازیم این است که آیا آنچه در ایران تولید می شود، تماما ایرانی است و قطعات آن کاملا تولید ایران است یا اینکه قطعات چینی بی کیفیت به نام ساخت داخل در خودروها به کار گذاشته می شود.

وی در این باره توضیح داد: شاهد این ادعا نوسانات ارزی و تاثیر آن در قیمت خودروهای داخلی است که عنوان تولید ملی به آنها داده می شود. حال این سوال مطرح می شود اگر خودروها تولید ملی است چرا با نوسانات دلار اعم از کاهش یا افزایش، قیمت خودرو تابعی از این متغیر می شود؟ پس قطعات وارداتی است، که اگر نبود ارتباط معنا داری با بالا رفتن و پایین آمدن قیمت دلار پیدا نمی کرد.

مجتبی یوسفی در این باره افزود: این موضوع به شدت در برخی خودروهای فاقد کیفیت مثل پراید و سمند که ابتدایی ترین مولفه های کیفیت خودرو را ندارند مطرح است به طوری که با افزایش نرخ ارز، این خودروها به شدت دچار افزایش قیمت می شوند، پس در حال دفاع از خودروسازی هستیم که نه تنها صد درصد ملی نیست، بلکه قطعات بی کیفیتی دراین خودروها قرار می گیرد که با جان مردم بازی می کند.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: این موضوع باید مشخص شود اگر تولید کننده خودروی ایرانی هستند چرا قطعه با کیفیت نمی سازند و چرا نرخ ارز روی قیمت خودرو تاثیر می گذارد و اگر وارد کننده هستند، چرا خودروها و قطعات با کیفیت وارد نمی شود؟

مجتبی یوسفی با اعتراض به رویه مطرح شده گفت: وقتی از قطعه سازان توانمند داخلی حمایت نمی شود و سود واردات به جیب دلالانی می رود که با جان و مال مردم بازی می کنند نمی توان چندان انتظار داشت مافیای خودرو اجازه انتقال مالکیت به بخش خصوصی واقعی را بدهد. تا زمانی که از شاغلین فعال و توانمند در عرصه قطعه سازی حمایت نشود و مانع واردات قطعات چینی فاقد کیفیت نشویم، وضعیت بر همین منوال است و تولید خودروی بی کیفیت ادامه می یابد چرا که قطعات بی کیفیت وارد می شود و روی خودروهایی به نام خودروی ملی نصب می شود.

پایان/

۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 21075

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • محمد نور کجوری IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      باعث شرم است .انگار ایشان مقیم لندن هستند و در مجلس عوام نماینده میباشند . اقاجان فولاد و پتروشیمی که صد در صد داخلی است با افزایش نرخ ارز نوسان ندارند ؟ و قیمتهایشان متناسب با جهان تغییر نمی کند ؟