غرب روی صادرات نفت عراق حساب نکند

برخلاف همه خوش بینی های غرب در بهترین حالت صادرات نفتی عراق به بیشتر از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز نخواهد رسید.

به گزارش تحریریه روزنامه «صوت العراق» در بخشی از گزارش خود درباره افزایش تولید نفت عراق نوشت، تنها یک ماه به آگوست مانده است و همه قید و بندهای اوپک پلاس از بین خواهد رفت. فراروی عراق چیزی غیر از افزایش دوباره تولید نفت نمانده است زیرا این کشور به بالاترین قدرت خود در زمینه تولید نفت رسیده است.

عراق در ماه گذشته حدود ۸۲ درصد از تولید خود را صادر  کرده است. انتظار نمی رود عراق بیشتر از ۴.۶ میلیون بشکه در روز تولید کند. طبق توافق اوپک، تولید عراق در آگوست ۴ میلیون و ۶۵۱ بشکه خواهد بود. در سال ۲۰۱۸ هم سهم عراق این رقم بود و انتظار نمی رود که عراق بتواند بیشتر از این مقدار نفت را به بازارهای جهانی تزریق کند.

«نبیل المرسومی» کارشناس مسائل نفتی به روزنامه صوت العراق اظهار داشت اوپک پلاس از آگوست آینده همه محدودیت های مربوط به تولید را که در آوریل سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدود شدن فعالیت های اقتصادی و کاهش قیمت نفت اعمال کرده بود کنار خواهد گذاشت و کشورهای عضو اوپک پلاس سطح تولید خود را به مقدار سال ۲۰۱۸ خواهند رساند.

با توجه به این موضوع سهم عراق و اقلیم کردستان ۴ میلیون و ۶۵۱ بشکه در روز خواهد بود. این در شرایطی است که عراق با توجه به دشواری های مربوط به تولید نمی تواند بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کند.

همچنین عراق در بازاریابی در بازارهای آسیایی با چالش هایی روبرو است و در این زمینه باید با روسیه رقابت کند. 

به نوشته این روزنامه، تولید عراق در ژوئن ۴ میلیون و ۵۰۹ هزار بشکه بود که از این رقم ۴۰۰ بشکه سهم اقلیم کردستان است. این نشان می دهد عراق  ۴ میلیون و ۱۰۹ بشکه نفت در روز تولید کرده است. از این رقم ۳ میلیون و ۳۷۳ بشکه به خارج صادر شده و  ۷۳۶ هزار بشکه هم در داخل این کشور مصرف شده است.

همه این آمار نشان می دهند که عراق ۸۲ درصد از تولید خود را به خارج صادر کرده است. پس از کنار گذاشتن محدودیت های اوپک پلاس در ماه آگوست آینده هم تولید نفت عراق ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که از این رقم حدود ۷۵۰ بشکه در داخل مصرف خواهد شد و در بهترین حالت صادرات آن به بیشتر از ۳ میلیون و ۴۰۰ بشکه در روز نخواهد رسید.

پایان/

۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 20463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =