نهادهای نظارتی به پرونده مجوز خودروسازی زرماکارون ورود کنند/می خواهند تسهیلات ویژه ای به زرماکارون بدهند

کارشناس بازار خودرو گفت: آنچه درباره خرید زمین و مسائل حاشیه ای تولید خودرو توسط شرکت زر ماکارون عنوان می شود مقدمه ای است برای یک خبر بزرگتر که می تواند اعطای تسهیلات ویژه ای به شرکت زرماکارون باشد یا حتی خرید سهام یکی از دو شرکت خودروساز بزرگ ایران، سایپا یا ایران خودرو!قبل از این نیز شرکت هایی مثل گروه بهمن و کرمان موتور ادعای تولید یک میلیون خودرو را داشتند، ادعاهایی که کمترین خاصیتی نداشت.

به گزارش تحریریه، فربد زاوه کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت وگویی در خصوص اعطای مجوز تولید یک میلیون دستگاه خودرو به شرکت زرماکارون و ابهاماتی که حول محور این موضوع وجود دارد به ما گفت: در اصل ماجرا در حال حاضر موضوع اعطای مجوز تولید خودرو به شرکتی مثل زرماکارون چندان مهم نیست چرا که تا کنون از این مجوزها به شرکت های مختلف زیاد داده شده، بنابراین مجوز فعلا در حد خط خطی های روی کاغذ است و فعلا  موضوع مهمی به شمار نمی رود، بلکه اصل مطلبی که رسانه و کارشناسان باید بر آن تاکید کنند این است که آیا اعطای این مجوز به معنای ارائه امکانات دولتی به این شرکت است؟

وی در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه این امکان وجود دارد که روی مجوز، قول اعطای امکاناتی داده شده باشد ورود نهادهای نظارتی به این موضوع بسیار حائز اهمیت است. البته این امکان وجود دارد که با ورود نهادی نظارتی این شرکت ادعا کند که قصد صادرات خودرو دارد تا اینجای کار جرمی اتفاق نیفتاده، لذا نمی توان کسی را مورد محاکمه قرار داد اما خبرها حاکی از آن است که شرکت زرماکارون حوالی هشتگرد زمینی برای تولید خودرو خریداری کرده است.

وی در این باره تصریح کرد: هر چند که زمین خریداری شده به دلیل نزدیکی به استان تهران والبرز وعدم رعایت قوانین محیط زیستی عملا نباید جایی برای احداث کارخانه باشد و قطعا سازمان محیط زیست با این موضوع موافقت نمی کند، لذا  قاعدتا نزدیک ترین جایی که بتوانند فعالیت کنند استان قزوین است، باید به مسائل مهمتری پرداخته شود چرا که آنچه درباره زمین و مسائل حاشیه ای عنوان می شود به نظر می رسد مقدمه ای است برای یک خبر بزرگتر که می تواند اعطای تسهیلات ویژه ای به شرکت زرماکارون باشد یا حتی خرید سهام یکی از دو شرکت خودروساز بزرگ ایران، سایپا یا ایران خودرو!

 وی درخصوص عدم انسجام و موفقیت در کنسرسیومی که اواخر سال گذشته بین چند شرکت بخش خصوصی تشکیل شد گفت: با توجه به اینکه شرکت های زر ماکارون گلرنگ و میهن بر سر موضوع خرید سهام دولت به اتفاق نظری نرسیدند و اختلاف ایجاد شده منجر به هم خوردن کنسرسیوم تشکیل شده، شد به نظر می رسد شرکت زرماکارون به تنهایی ومستقل وارد عمل شده است.

وی درخصوص ادعای ساخت یک میلیون خودرو در سال توسط شرکت زرماکارون گفت: قبل از این نیز شرکت هایی مثل گروه بهمن و کرمان موتور چنین ادعاهایی داشتند، ادعاهایی که کمترین خاصیتی نداشت، لذا نمی توان به این ادعای شرکت زرماکارون خوش بین بود، بنابراین در بازار چالش جدیدی ایجاد نمی کند. وضعیت کنونی شرکت هایی که می خواهند خودرو بسازند یا پلتفرم های جدیدی ارائه دهند شبیه فضای واکسن سازی است که در کشور در جریان است، به طوری که مدعیانی وارد این عرصه شدند که منابع مالی کشور را هدر دادند در حالی که خروجی تولید واکسن صفر بود و تعداد کشته های کرونایی ما قابل توجه است!

وی در این باره افزود: نه تنها در بخش صنعت خودروسازی، در لوازم خانگی هم این مسائل جاری و ساری است. کره جنوبی با آن عظمت فعالیت های تولیدی و تجاری ۲ شرکت تولید کننده لوازم خانگی دارد در حالی که در ایران تعداد بیشماری شرکت تولید کننده لوازم خانگی مدعی داریم که حتی مشتری ایرانی نیز از آنها رضایت ندارد! تولید کنندگانی که مدعی توانمند بودن هستند اما بازاری ندارند.

فربد زاوه در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: این وضعیت در خودروسازی نیز دیده می شود. ۵۰ شرکت در بخش خودروسازی فعال هستند که هر کدام بین  ۵۰۰ تا ۱۰۰۰  خودرو تولید می کنند این میزان تولید، رقمی محسوب نمیشود که بدین منظور کارخانه احداث شود و شرکتی در این بخش فعالیت کند. متاسفانه در جمهوری اسلامی مسوولین اسیر فرهنگ غلط " آمار سازی و نهضت عدد سازی" شده اند. نهضتی که کمترین خروجی ندارد و تا به امروز هم دستاوردی برای صنعت واقتصاد نداشته است. ضمن اینکه وقتی زرماکارون در هشتگرد جایی که زمینش یک میلیارد دلار ارزش دارد کارخانه می زند نشان می دهد که ادعای صادرات توسط این شرکت واقعیت ندارد.

منبع: رادار اقتصاد

پایان/

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 20805

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =