تکیزاده: صنعت خودروسازی ایران در مسیر جهانی شدن قرار ندارد

جواد تکیزاده با انتقاد الزامات و پایه های ساختای اقتصادی کشور برای شکل گیری شرکت های قدرتمند خودروسازی را ناکافی دانست.

به گزارش تحریریه، دکتر دکتر جواد تکیزاده با انتقاد از وضعیت تحقیق و توسعه در ایران و بی اهمیت بودن نسبت دانش در صنعت و به خصوص صنعت خودروسازی، به مقایسه شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا با خودروسازان کوچک داخلی پرداخت و گفت: در سال 2021 شرکت فولکس واگن آلمان 16.5  میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرده است. پس از این شرکت آلمانی، دایملر هم 10.21 میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه کرده است. تویوتا ژاپن 9.87 میلیارد دلار، فورد آمریکا 7.1 میلیارد دلار، جنرال موتورز آمریکا 6.2 میلیارد دلار در تحقیق و توسعه هزینه کرده اند که این ارقام از دارایی تمام شرکت های خودروسازی ایرانی چندین برابر بیشتر است. 

مدیرعامل بم خودرو افزود، این شرکت های مطرح بین المللی 49.88 میلیارد و یا همان 50 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرده اند که دلیل بزرگی این شرکت ها است و هیچ بزرگی به آسانی به دست نمی آید.

وی تاکید کرد، این رقم در ایران معادل 1500 هزار میلیارد تومان و یا بیش از بودجه سالانه کل کشور است. در مقابل، وقتی شرکت های ایرانی توان تحقیق و توسعه کافی ندارند و امکان تامین مالی ارزان هم برای آنها وجود ندارد، نمی توان ادعا کرد که از دانش در صنعت خودروسازی حمایت می شود، و وقتی که از دانش در صنعت خودروسازی استفاده نشود نمی توان انتظار تولیدات ملی با کیفیت و رضایت بخش داشت تا باعث جلب رضایت مردم شود و بتواند در بازارهای خارجی رقابت کند.

این مدیر ارشد خودرویی در پایان گفت، تیراژ بالای تولید باعث به صرفه شدن طراحی می شود و با تیراژهایی که هم اکنون در ایران می بینیم نمی توان چنین چشم اندازی را متصور بود. خودروسازان ایرانی به دلیل عدم توان دسترسی به بازارهای تامین مالی ارزان مشکلات دو چندان دارند و به نظر می رسد که نیازمند بازبینی در فرآیندها و سیاست ها هستیم و در غیر اینصورت نمی توان امیدوار به پرش در صنعت خودروسازی کشور شد و شرکت های خودروسازی خصوصی با دشواری اقدام به راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه کرده اند که نیازمند حمایت های بسیار بیشتری است.

پایان/

۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 20843

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =