جاه‌طلبی عربستان در مصر

ریاض سعی دارد پس از راه اندازی شرکت سرمایه گذاری سعودی – مصری ضمن توسعه و تقویت مشارکت بخش خصوصی در جمهوری عربی مصر منابع درآمدی خود برپایه چشم انداز ۲۰۳۰ را متنوع کند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری رسمی عربستانی «واس» نوشت، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان روز  گذشته یک شرکت سرمایه گذاری سعودی – مصری را با هدف آغاز سرمایه گذاری در شماری از بخش های مصر راه اندازی کرد.  این شرکت بر سرمایه گذاری در بخش های مهم از جمله زیرساخت ها، املاک، خدمات بهداشتی و مالی، پروژه های کشاورزی، صنعتی، مواد غذایی، داروی و ... تمرکز خواهد کرد.

شرکت فوق به توسعه و تقویت مشارکت صندوق سرمایه گذاری عمومی و شرکت های برتر و بخش خصوصی عربستان برای شماری از فرصت های سرمایه گذاری در جمهوری عربی مصر کمک خواهد کرد. این موضوع در کسب درآمد جذاب و پایدار و توسعه همکاری میان شماری از بخش های راهبردی نقش خواهد داشت. 

به نوشته تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات، راه اندازی شرکت سرمایه گذاری عربستانی – مصر در راستای راهبرد صندوق سرمایه گذاری عربستان برای کسب فرصت های سرمایه گذاری جدید در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است. این اقدام، همکاری اقتصادی - راهبردی دوطرف را در بلندمدت تقویت خواهد کرد و سبب کسب درآمدهای پایدار می شود. این اقدام همچنین تقویت صندوق سرمایه گذاری عربستان و تنوع منابع درآمدی این کشور برپایه چشم انداز ۲۰۳۰ را به دنبال خواهد داشت.

Saudi Wealth Fund PIF Starts Company for Egypt Investments - Bloomberg

از سوی دیگر، رسانه های محلی مصر از جمله تارنمای «القاهره ۲۴» گزارش دادند دولت مصر با فروش سهام شرکت هلدینگ گاز (GASCO) در شرکت تولید کود مصر (MOPCO) به سود صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی موافقت کرد. ارزش سهام این شرکت بر اساس گزارش اداره آمار مرکزی وزارت نفت مصر ۹۹.۱۷ پوند مصر (۵.۱۸ دلار) تعیین شد.

«ایمن سلیمان» مدیر عامل صندوق حاکمیتی مصر هم تأیید کرد که صندوق سرمایه گذاری سعودی می تواند سهام شرکت ها را به عنوان بخشی از برنامه گسترده تر آن صندوق برای سرمایه گذاری تا ۱۰ میلیارد دلار در مصر به دست آورد.

در بخش پایانی گزارش تارنمای الخلیج آنلاین آمده است که چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان بر روی تنوع بخشی در آمدهای صندوق سرمایه گذاری از طریق سرمایه گذاری های داخلی و خارجی با هدف حمایت از اقتصاد این کشور در برابر نوسانات قیمت نفت تلاش می کند.

دارایی هایی این صندوق بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار است که آن را در رتبه هشتم جهان در میان بزرگترین صندوق های ثروت دولتی قرار داده است. این صندوق قصد دارد دارایی های خود را در سال ۲۰۲۵ به یک تریلیون دلار و در سال ۲۰۳۰ به دو تریلیون دلار برساند.

پایان/

۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 20916

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =