فاطمی امین و منوچهر منطقی کنار رفتند، شاسی بلند معروف 200 میلیون تومان ارزان شد

به محض اینکه فاطمی امین وزیر صمت و منوچهر منطقی معاون وی از سر راه عرضه دو شاسی بلند معروف در بورس کالا کنار رفتند، قیمت آنها 250 میلیون تومان ارزان شد.

به گزارش تحریریه، پس از اینکه فاطمی امین وزیر صمت و منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صمت با اکراه تن به عرضه دو محصول معروف بهمن موتور یعنی دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا دادند، اثبات شد که تحلیل کارشناسی درست بوده و شاهد حذف رانت و کاهش قیمت تمام شده هستیم.

بررسی قیمت هایی که امروز برای دیگنیتی و فیدلیتی نهایی شد در مقایسه با بازار نشان می دهد که تقریبا شاهد کاهش قیمت نهایی 100 میلیون تومانی برای فیدلیتی و 200 میلیون تومانی برای دیگنیتی هستیم که غلبه منطق بازار بر محاسبات بی معنای وزارت صمت را نشان می دهد.

اگر این فرمول برای مدل های تولیدی ایران خودرو و سایپا نیز اجرایی شود، در خودروهای داخلی هم شاهد کاهش چشمگیر قیمت ها خواهیم بود و به راحتی می توان بساط قرعه کشی را جمع کرد که خروجی آن به کاهش تقریبا 90 میلیون تومانی پژو 206 و 140 میلیون تومانی پژو پارس می انجامد.

البته میز بازار تحریریه معتقد به لزوم عرضه خودرو در بورس کالا نیست و معتقد است که باید در یک فضای رقابتی؛ قیمتگذرای برچیده شده و به شرکت ها فرصت داده شود تا بهترین قیمت و خدمات را برای در اختیار گرفتن سهم بزرگتری از بازار ارائه کنند.

در بورس کالا چه گذشت؟

در معاملات امروز بورس کالا، ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی و فیدلیتی متعلق به بهمن موتور بر روی تابلو معاملات بورس کالای ایران رفت و در مجموع با تقاضای ۳ هزار و ۴۸۵ سفارش مواجه شد. که در نهایت، ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی سفید که با قیمت پایه ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود با تقاضای ۵۵۳ موردی مواجه و در نهایت به بهای یک میلیارد و ٣٣ میلیون و ٣٠۴ هزار تومان فروخته شد. درصد رقابت صورت گرفته در معاملات دیگنیتی سفید ۲۵.۷۸ درصد گزارش شده است. فیدلیتی سفید ۷ نفره با تعداد ۹۰ دستگاه با قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان در بورس کالا عرضه شده که در نهایت در تقاضای ۵۳۴ موردی با میانگین قیمتی ۹۹۶ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۸۸۸ تومان و رقابت ۲۹.۰۹ درصدی معامله شد.

همچنین، ۸۵ دستگاه فیدلیتی مشکی ۵ نفره که با قیمت پایه ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بورس کالا عرضه شده بود پس از ثبت تقاضای ۴۱۱ موردی با میانگین قیمتی ۹۶۰ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۹۴۱ تومان و رقابت ۲۶.۵۹ درصدی معامله شد.

۹۰ دستگاه فیدلیتی سفید ۵ نفره که با قیمت پایه ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بورس کالا عرضه شد با میانگین قیمتی ۹۶۶ میلیون و ۹۹۴ هزار و ۴۴۴ تومان و رقابت ۲۷.۴۹ درصدی معامله شد. میزان تقاضا برای فیدلیتی سفید ۵ نفره ۵۳۱ دستگاه ثبت شد.

۸۵ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره مشکی که با قیمت پایه ۷۷۲ تومان در بورس کالا عرضه شده بود با ثبت تقاضای ۵۸۹ موردی با میانگین قیمتی یک میلیارد و ۲۷ میلیون و ۵۸ هزار و ۸۲۳ تومان و رقابت ۳۳ درصدی معامله شد.

۱۲۵ دستگاه دیگنیتی مشکی که با قیمت پایه ٨٢١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان در بورس کالا عرضه شده بود با توجه به ثبت تقاضای ۸۶۷ موردی با میانگین قیمتی یک میلیارد و ۸۱ میلیون و ۳۹۶ هزار و تومان و رقابت ۳۱.۶۴ درصدی معامله شد.

به این قیمت ها هزینه های ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، برای فیدلیتی هزینه ۱۷۳.۹۱۹.۰۲۷ ریال شامل مالیات و عوارض شماره گذاری به مبلغ ۱۳۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال، هزینه هوشمندسازی کارت خودرو به مبلغ ۴۳۵،۰۰۰ ریال، هزینه خدمات پست به مبلغ ۵۰۰،۰۰۰ ریال، هزینه تولید پلاک و شماره گذاری به مبلغ ۲،۸۰۰،۰۰۰ ریال، هزینه بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۷.۱۸۴.۰۲۷ ریال و برای دیگنیتی هزینه ۳۹۴،۴۱۹،۰۲۷ ریال شامل هزینه مالیات و عوارض شماره گذاری به مبلغ ۳۵۳.۵۰۰.۰۰۰ ریال، هزینه هوشمندسازی کارت خودرو به مبلغ ۴۳۵،۰۰۰ ریال، هزینه خدمات پست به مبلغ ۵۰۰،۰۰۰ ریال، هزینه تولید پلاک و شماره گذاری به مبلغ ۲،۸۰۰،۰۰۰ ریال، هزینه بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۷.۱۸۴.۰۲۷ ریال باید توسط خریداران به نام شرکت بهمن موتور، اضافه خواهد شد.

پایان/

۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 21141

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      1 0
      چطور فاطمی امین کم تجربه در دستان منطقی مثل موم به هر شکل در می آید همین منطقی در زمان احمدی نژاد از وزارت صحت کنده شد چطور دوباره از اونجا سر در آورد پس معلوم شد مافیای هفت سر در صنعت خودرو سازی حاکم است متاسفانه رییسی با آوردن افراد ضعیف اول به مملکت بعد به خودش ضربات جبران ناپذیری وارد کرد