آخرین وضعیت واگذاری سایپا و ایران خودرو | آخرین وضعیت تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

رییس‌کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به ایجاد شفافیت در واگذاری‌هایی که در دو دهه گذشته انجام‌شده بود، همچین تاکید کرد که صورت‌های مالی همه شرکت‌ها باید شفاف شود و گفت: تا اواسط مهرماه سال جاری همه شرکت‌هایی که در لیست واگذاری قرار دارند شفاف خواهند شد.

به گزارش تحریریه، حسین قربان‌زاده، رییس‌کل سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری به‌مناسبت هفته دولت اظهار کرد: سازمان خصوصی‌سازی درگیر چالش‌ها و معضلات زیادی بوده که به دلیل واگذاری‌ها رخ داده‌است و این واگذاریها برخی موفق و برخی نیز ناموفق بوده‌است؛ برای بررسی عوامل شکست و توفیق توضیحاتی داده شده ‌است و در رویداد بین‌المللی و نمایشگاهی که در 9 رسته برگزار شد، تمام شرکت‌هایی که به‌صورت مدیریتی کنترلی و غیر از سوی دولت واگذار شده‌است را معرفی و اطلاعات واگذاری را تشریح کردیم و به این شکل شفافیت را در واگذاری‌هایی که در دو دهه گذشته انجام‌شده بود کلید زدیم.

رییس سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: قدم نخست در این زمینه، شفافیت واگذاری ها در ٢ دهه گذشته بود که در این نمایشگاه سامانه پاسخ را با حضور رییس جمهور راه اندازی کردیم و از آن به بعد جزییات بنگاه های واگذار شده قابل نمایش است. گزارشی را از وضعیت واگذاری صنایع تهیه کردیم که در این گزارش ارزش بازار آنها و تحلیل از تحقق اهداف اصل ٤٤ ارایه شده است.

قربان زاده اظهار داشت: در این رویداد بین المللی که اواخر اردیبهشت برگزار شد علاوه بر ارائه کامل از واگذاری ها، نشست های مهمی را برگزار کردیم تا بتواند قطب نمایی برای آینده واگذاری های دولت باشد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تأکید بر اینکه پیش‌بینی ناپذیری اقتصاد، بازده نامتعارف بازارهای موازی تولید، مداخلات مستقیم دولت و قیمت‌گذاری دستوری در موفقیت ‌و شکست واگذاری‌ها تأثیر مستقیم دارد، اظهار کرد: صرف اهلیت داشتن خریدار لزوما تضمین موفقیت واگذاری نیست و حمایت هوشمند دولت قبل، حین و بعد از واگذاری باید ادامه داشته باشد زیرا سرنوشت واگذاری‌ها مهم‌تر از اعداد و ارقامی است که در قراردادها نوشته می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر روی اعداد و ارقام متمرکز شویم ممکن است شرکت واگذار شده با مشکلات بیشتری از جمله زیان انباشته به دامان دولت بازگردد.

قربان‌زاده با بیان این‌که از 8 هدف صدر سیاست‌های اصل ۴۴ افزایش کارایی و بهره‌وری بنگاه‌ها و همچنین گسترش مالکیت عموم مردم در اولویت است، اظهار کرد: سهام عدالت قرار بود این بخش را به نتیجه برساند که به این اهداف نرسید.

تا زمانی که بخش حقیقی و واقعی اقتصاد رشد نکند همه سازمان‌هایی که کمک می‌کنند این رشد رخ دهد درجا می‌زنند.

رییس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: در طول یک سال فعالیت خود معتقد بودم که دولت نسبت به کلیت سیاستگذاری در حاکمیت ملی اتفاق نظر داشته باشد که این موضوع در قواعد مختلف تنظیم شده است و اثر آن در بنگاه های واگذاری شده و اقتصادی تاثیرگذار بود. گاهی در سیاست گذاری ها با مداخلاتی مانند قیمت گذاری مواجه هستیم که این امر اثر زیادی را در عملکرد و موفقیت واگذاری ها خواهد داشت.

قربان زاده اعلام کرد: حمایت هوشمند دولت در طول واگذاری ها باید ادامه داشته باشد تا نتیجه کارآیی شرکت پس از عملیات واگذاری مشخص شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه با تأکید بر این‌که پیگیری برای بازگشت شرکت‌هایی که از گروه‌بندی خارج شده‌اند ادامه دارد، توضیح داد: حدود ۳۲۸ شرکت یا از گروه‌بندی خارج شده‌اند یا از ابتدا گروه‌بندی نداشتند. همچنین این پیشنهاد برای اخذ مجوز گروه سه مطرح شده است که در حال بررسی از هیات دولت است و یک اتفاق مثبت برای شرکت‌هایی که از گروه‌بندی خارج شده‌اند محسوب می‌شود.

وی با اشاره به حاشیه‌هایی که برای شرکت فولاد اتفاق افتاد اظهار کرد: شرکت فولاد یکی از بزرگترین شرکت‌های بورسی بود که این حاشیه‌ها برای آن رخ داد. با این حال مشخص نیست شرکت‌هایی که نظارتی روی آنها وجود ندارد در چه وضعیتی هستند. از ۱۸۹ شرکتی که در لیست واگذاری قرار دارند ۱۰۴ شرکت زیان‌ده هستند و روز به روز هم به زیان آنها اضافه می‌شود و همه این زیان از جیب ملت ایران می‌رود.

وی با تأکید بر این‌که صورت‌های مالی همه شرکت‌ها باید شفاف شود، ادامه داد: تا اواسط مهرماه سال جاری همه شرکت‌هایی که در لیست واگذاری قرار دارند شفاف خواهند شد. از ۱۲۸ شرکت مذکور فقط ۲۴ شرکت وضعیت مناسب و شفافی دارند و می‌توان آنها را در گرید A قرار دارد.

۲۰ شرکت بزرگ در لیست واگذاری

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد ۲۰ شرکت دولتی که در لیست واگذاری قرار دارند توضیح داد: ۱۰۰ درصد هواپیمایی کیش، ۱۰۰ درصد لوله گستر اسفراین، ۷۶ درصد مجتمع صنعتی اسفراین، ۸۰ درصد آلومینای ایران، ۱۰۰ درصد معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران، ۱۵ درصد مجتمع صنایع آلومینای جنوب، ۲۰ درصد توسعه نیشکر جانبی، ۱۰۰ درصد کشاورزی و دامپروری سفیدرود، ۴۹ درصد طراحی ساختمان نفت، ۱۶ درصد پالایش نفت امام خمینی (ره)‌ شازند، ۴۰ درصد پالایش نفت کرمانشاه، ۱۷.۹ درصد پالایش نفت ستاره خلیج فارس، ۳۰ درصد عمران مسکن شرق، ۴۰ درصد عمران مسکن ثامن، ۱۰ درصد اپال پارسیان سنگان، ۳۵ درصد فولاد سفیددشت وغیره در لیست واگذاری قرار دارند.

آخرین وضعیت تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی به آخرین وضعیت تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: طبق قانون مشمولان کمیته امداد و نیز سازمان بهزیستی جزو جاماندگان سهام عدالت هستند که طبق قانون به سایر افراد واجد شرایط هم اشاره شده است.

وی با بیان اینکه سازمان خصوصی سازی آماده تخصیص سهام عدالت به افرادی است که در فاز نخست به عنوان جامانده شناسایی شده‌اند، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که برای فازهای بعدی با کمبود منابع مواجه باشیم اما ممکن است بتوانیم این مشکل را با رفع وثایق در سهام مس و فولاد برطرف کنیم.

وی ادامه داد: مطابق قانون هر فرد مستحقی شامل دریافت سهام عدالت می‌شود که این افراد باید توسط وزارت رفاه و وزارت اقتصاد مورد شناسایی قرار بگیرند.

قربان زاده در ادامه اظهار داشت: حدود ۶ شرکت که جزو سهام ارزنده دولتی هستند، برای پرتفوی جاماندگان سهام عدالت در نظر گرفته شد که این موضوع به هیات دولت رفت.

آخرین وضعیت واگذاری سایپا و ایران خودرو

وی در ادامه در مورد آخرین وضعیت سایپا و ایران خودرو توضیح داد: از مدت‌ها قبل اشاره‌ای را نسبت به این موضوع داشتم که سوءتفاهم‌هایی در زمینه واگذاری این ٢ شرکت بزرگ خودروسازی صورت گرفته است، سهام مستقیم دولت در سایپا ۱۷ درصد و در ایران خودرو پنج درصد است که وزارت اقتصاد تصمیم گیرنده واگذاری این سهام است.

قربان زاده ادامه داد: بر اساس صحبت‌های انجام شده شرکت‌ها می‌توانند در زمینه واگذاری یا فروش سهام تودلی خود اقدام کنند. هر اطلاعی هم که تاکنون منتشر شده است توسط خود شرکت‌ها صورت گرفته است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی وثیقه بودن این سهام را مانعی بزرگ در واگذاری سهام این ٢ شرکت خودروسازی دانست و افزود: تاکنون پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام و مکاتباتی برای آزاد شدن وثیقه‌ها صورت گرفته است.

قربان زاده اظهار داشت: با توجه به ارزندگی سهام ایران خودرو و سایپا کارگروهی بدین منظور بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی تشکیل و به دنبال جلسات برگزار شده یک سند مشترک به دست آمد.

وی تأکید کرد: وزارت صمت و نیز وزارت اقتصاد نسبت به این موضوع که باید قیمت‌گذاری خودرو تا پایان سال به حداقل برسد، دارای اشتراک نظر هستند.

احتمال بازگشایی سرخابی‌ها تا ۲ روز آینده

وی در ادامه با تأکید بر این‌که واگذاری استقلال و پرسپولیس آغاز فرآیند شفاف‌سازی بود، اظهار کرد: زمانی که تیم‌های دیگر فوتبال که شرکت بالاسری بورسی دارند مجموع ارقام قراردادهای بازیکنان و کادر فنی خود را اعلام کنند تازه با استقلال و پرسپولیس برابر می‌شوند.

وی به آخرین وضعیت بازگشایی نماد پرسپولیس اشاره کرد و گفت: سال مالی منجر به تغییر زمان بازگشایی این ۲ نماد شد اما بر اساس صحبت‌های انجام شده ممکن است که بازگشایی پرسپولیس طی یک یا ۲ روز آینده به مرحله انجام برسد.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی هر دو باشگاه دارای بازارگردان هستند.

قربان زاده همچین از ارسال نامه‌ای به پتروشیمی مارون و هلدینگ خلیج فارس خبر داد و گفت: از آنجایی که نماینده سهام عدالت در مجامع این دو شرکت نبودند به آنها نامه‌ای زدم مبنی بر این‌که با هزینه شخصی خودشان دوباره باید نسبت به برگزاری مجمع اقدام کند.

پایان/

۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 21372

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =