التماس زودهنگام دولت برای بازگشت پژو و رنو | ایران همچنان مستعمره فرانسوی ها باقی می ماند

التماس زودهنگام دولت برای بازگشت پژو و رنو علیرغم سر کردن یک سال با وعده و نشان دادن در باغ سبز نشان می دهد که پای یک نقص جدی در میان است.

به گزارش تحریریه، التماس زودهنگام دولت برای بازگشت بنجل سازان معروف فرانسوی یعنی پژو و رنو علیرغم سر کردن یک سال با وعده و نشان دادن در باغ سبز نشان می دهد که پای یک نقص جدی در کارکردهای مدیریتی کشور در میان است.

منوچهر منطقی با حضور در رویداد روایت صنعت تحول خودرو در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تاثیر تحریم ها یا عدم آن در آینده این صنعت گفت: ما در این خصوص دو سناریو طراحی و همه امکان ها را بررسی کرده ایم. از این رو در صورت امضای برجام میتوانیم با کمک شرکای اروپایی به این صنعت کمک کنیم و در غیر این صورت یک سناریو داخلی داریم.

معنای سخنان منطقی روشن است، یا برجام امضا می شود و با فرانسوی های بنجل ساز مجددا وارد فعالیت می شویم و یا اینکه با هیچ کشوری، حتی چین همکاری نخواهیم کرد و طبیعتا از شرکت های خصوصی ایرانی هم که با چینی ها با هزار دشواری همکاری دارند حمایت نمی کنیم و حتی به بهانه هایی مانند درصد داخلی سازی و ... بر سر راه افزایش تولید آنها سنگ اندازی هم می کنیم.

راز خودرویی نهفته در توافق برجام!

در توافق نخست برجام، در ماجرای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران و علیرغم پنهانکاری تیم دولت های یازدهم و دوازدهم که چهره ای غیرواقعی از برجام به مردم معرفی می کرد، سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران منوط به موافقت وزارت خزانه داری آمریکا و مجوز اوفک(Office of Foreign Assets Control) بود.

منوچهر منطقی گفت: ما در این خصوص دو سناریو طراحی و همه امکان ها را بررسی کرده ایم. از این رو در صورت امضای برجام میتوانیم با کمک شرکای اروپایی به این صنعت کمک کنیم و در غیر این صورت یک سناریو داخلی داریم.

اوفک هم در راستای کانالیزه کردن کردن اقتصاد ایران، تنها به شرکت های خودروسازی فرانسوی و همچنین نفتی فرانسوی یعنی توتال اجازه حضور در ایران را داد و شرکت های تویوتا و دایملر(مرسدس بنز) آلمان نتوانستند مجوز اوفک را در اختیار بگیرند و راهی به صنعت خودرو ایران نیافتند. اگرچه در ابتدا دولت حسن روحانی منکر چنین قیدی در برجام بود، اما دولت آمریکا در سال 1395 به طور علنی از این راز غیرپنهان توافق برجام رونمایی کرد.

و حالا، منوچهر منطقی آب پاکی را روی دست مردم ایران که گمان می کنند پس از 33 سال(از سال 1368 تاکنون) که ایران به مستعمره خودروسازان بنجل ساز فرانسوی تبدیل شده و خیابان های کشور از افتضاح ترین مدل های دنیا انباشته شده است خلاص می شوند، ریخت و به صراحت اعلام کرد که با شرکای اروپایی کار خواهیم کرد و برجام یعنی بازگشت پژو-سیتروئن و رنو، و نباید امیدوار به حضور اروپایی های طراز اول یعنی فولکس واگن، بنز و ... باشید و خودروسازی ایران تا زمان نامشخصی تحت استعمار بنجل سازان فرانسوی باقی خواهد ماند.

ایران خودرو به مستعمره پژو و سایپا هم به مستعمره رنو و سیتروئن تبدیل می شود و منوچهر منطقی تمام آینده صنعت خودروسازی کشور را به زبان ساده بیان کرد که خود وی نیز در ایران خودرو سابقه طولانی در فعالیت تحت زعامت فرانسوی ها در فاصله سال های 81 تا 88 دارد.

توهین های ملی مانند پژو پرشیا از سال 1380 تاکنون، و پژو آردی که از سال 1387 تا سال 1385 تولید شد، بخش مهمی از زمان خود را در دوران منطقی گذراند و دوران منطقی را می توان دوران تاخت و تاز پژو در ایران خودرو نامید.

بی دلیل نبود که دونالد ترامپ به امانوئل مکرون گفت که تا می توانی به ایرانی ها خودرو بفروش(بینداز)، زیرا از ماهیت قراردادهای فرانسوی ها با دولت ایران آگاه بود.

دولت سیزدهم در حوزه خودروسازی برخلاف سیاست خارجی و ارتباط با همسایگان و کشورهای متحد که عملکرد درخشانی داشته است، عملکردی فاجعه بار دارد که دلیل آن به استفاده از مدیران به شدت ضعیف با عملکرد مبهم باز می گردد که از مهرماه سال 1400 تاکنون وعده های:

  1. جمع کردن قرعه کشی تا پایان سال 1400، اما گسترش قرعه کشی به همه شرکت های خودروسازی.
  2. آزادسازی واردات خودرو از ابتدای 1401، سپس وعده آزادسازی تا ابتدای خرداد 1401، سپس تمدید وعده آزادسازی تا شهریورماه و ...
  3. وعده واگذاری سهام خودروسازان، اما در عمل برنامه ریزی دولتی را به تعیین مدل و پلتفورم توسعه دادن و در نتیجه گسترش دولتی سازی!
  4. عدم اجرای فرمان 8 ماده ای رئیسی.
  5. اعلام برنامه عجیب مخبر برای واگذاری ایران خودرو و سایپا به شرکت های زرماکارون، میهن، ماموت و گلرنگ که هیچ یک خودروساز نیستند.

را داده و در عمل قدمی رو به جلو بر نداشته است و در یک سال اخیر نیز قیمت خودرو حدود 35 درصد افزایش یافته است.

تردیدی وجود ندارد که اغتشاش در تیم اقتصادی دولت بیداد می کند و ضروری است تا آیت الله رئیسی با پاکسازی کابینه، مدیران ناکارآمد را خارج کرده و راه را برای ورود مدیران دارای ایده همراه با عملکرد شفاف باز کند. زیرا با طرح های منطقی و فاطمی امین برای خودروسازی کشور، دورانی تاریک در انتظار دولت سیزدهم خواهد بود.

پایان/

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21176

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =