۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
چالش آب و بهداشت عمومی 

مهتا بذرافکن در یادداشتی به بررسی مساله آب و بهداشت عمومی پرداخته است.

در سال 2020، 54 درصد از جمعیت جهان (4.2 میلیارد نفر) از سرویس بهداشتی با مدیریت ایمن استفاده کردند.

اما هنوز بیش از 1.7 میلیارد نفر از خدمات اولیه بهداشتی مانند توالت عمومی یا توالت اختصاصی برخوردار نیستند. از این تعداد، 494 میلیون هنوز در فضای باز مدفوع می‌کنند، به عنوان مثال در ناودان‌های خیابان، پشت بوته‌ها یا در منابع آب چون رودخانه ها.

در سال 2020، 45 درصد از فاضلاب خانگی تولید شده در سطح جهان بدون تصفیه ایمن تخلیه شد. تصور می شود حداقل 10 درصد از جمعیت جهان از مواد غذایی آبیاری شده توسط فاضلاب استفاده می کنند.

بهداشت ضعیف؛ رفاه انسان، توسعه اجتماعی و اقتصادی را به دلیل تأثیراتی مانند اضطراب، خطر تجاوز جنسی و فرصت‌های از دست رفته برای تحصیل و کار را کاهش می‌دهد.
بهداشت نامناسب با انتقال بیماری های اسهالی مانند وبا و اسهال خونی و همچنین حصبه، عفونت کرم روده و فلج اطفال مرتبط است. این باعث تشدید رشد کوتاهی می شود و به گسترش مقاومت ضد میکروبی کمک می کند.

سالانه حدود 829000 نفر در کشورهای با درآمد کم و متوسط در نتیجه فقدان دسترسی به آب بهداشتی و بهداشت ناکافی جان خود را از دست می دهند که 60 درصد از کل مرگ و میرها، ناشی از اسهال است. اعتقاد بر این است که بهداشت نامناسب علت اصلی در حدود 432000 مورد از این مرگ و میرها بوده و عامل اصلی بسیاری از بیماری های استوایی نادیده گرفته شده از جمله کرم روده، شیستوزومیازیس و تراخم است. بهداشت ضعیف نیز به سوء تغذیه کمک می کند.

در سال 2020، 54 درصد از جمعیت جهان (4.2 میلیارد نفر) از سرویس بهداشتی با مدیریت ایمن استفاده کردند. 34٪ (2.6 میلیارد نفر) از تاسیسات بهداشتی خصوصی متصل به فاضلاب استفاده کردند که فاضلاب از آن تصفیه می شد. 20٪ (1.6 میلیارد نفر) از توالت یا مستراح استفاده می کردند که در آن فضولات به طور ایمن در محل دفع می شد. و 78 درصد از جمعیت جهان (6.1 میلیارد نفر) حداقل از یک سرویس بهداشتی اولیه استفاده می کنند. دسترسی به آب سالم و بهداشت بهتر می تواند از مرگ 297000 کودک زیر 5 سال در سال جلوگیری کند.
اجابت مزاج در فضای باز چرخه معیوب بیماری و فقر را تداوم می بخشد. کشورهایی با این چالش بیشترین تعداد مرگ و میر کودکان زیر 5 سال و همچنین بالاترین سطح سوء تغذیه و فقر و نابرابری‌های بزرگ ثروت را دارند.

مزایای بهبود بهداشت
مزایای بهبود دسترسی به آب سالم و بهداشت فراتر از کاهش خطر اسهال است. کاهش شدت و تأثیر سوء تغذیه؛
ارتقای کرامت و افزایش ایمنی، به ویژه در میان زنان و دختران؛ ترویج حضور در مدرسه و بویژه حضور دختران در مدرسه به ویژه با فراهم کردن امکانات بهداشتی مواردی است که بهبود می یابد.

یک مطالعه WHO در سال 2012 محاسبه کرد که به ازای هر 1.00 دلار آمریکا که در سرویس بهداشتی سرمایه گذاری می شود، 5.5 دلار آمریکا بازدهی در هزینه های بهداشتی کمتر، بهره وری بیشتر و مرگ و میرهای زودرس کمتر داشت.

چالش ها
وضعیت فقرای شهری چالش فزاینده ای را در حاشیه شهرها ایجاد می کند، زیرا آنها به طور فزاینده ای در شهرهایی زندگی می کنند که فاضلاب در آنها نامطمئن است یا وجود ندارد و فضا برای توالت ها وحذف زباله ها در اولویت است. نابرابری در دسترسی زمانی تشدید می شود که فاضلاب خانوارهای ثروتمندتر به زهکشها، آبراه ها یا محل های دفن زباله تخلیه می شود و مناطق مسکونی فقیر را آلوده می کند. در سطح جهان، تقریباً نیمی از کل فاضلاب به طور جزئی تصفیه یا تصفیه نشده مستقیماً به رودخانه ها، دریاچه ها یا اقیانوس ها تخلیه می شود.
فاضلاب به طور فزاینده ای به عنوان منبعی درنظر گرفته می شود که آب و مواد مغذی برای تولید غذا برای تغذیه جمعیت های درحال رشد شهری فراهم می کند. با این حال، این نیاز به نظارت نظارتی و آموزش عمومی دارد. تخمین زده می شود که بتوان از پساب تصفیه شده کافی؛ برای آبیاری زمین های زراعی در مناطق حاشیه شهری با مساحت تقریباً 36 میلیون هکتار استفاده شود.

در سال 2019 UN-Water چارچوب شتاب جهانی SDG6 (GAF) را راه اندازی کرد. در روز جهانی توالت در سال 2020، سازمان جهانی بهداشت و یونیسف گزارش وضعیت بهداشت جهان را ارائه کردند که مقیاس چالش را از نظر تأثیر سلامت، پوشش بهداشتی، پیشرفت، سیاست و سرمایه گذاری و همچنین برنامه تسریع بهداشت تحت GAF ارائه کرد.
برای حل چالش دسترسی به آب و بهداشت به یک فراخوان فوری برای تغییر نیاز است.

این فراخوان مواردی چون:
-دستورالعمل های بهداشتی
-برنامه ریزی ایمنی بهداشتی
-بسته های بازرسی بهداشت
-مدیریت فاضلاب در جهت جلوگیری از عفونت و گسترش بیماری‌ها
- دستورالعمل استفاده ایمن از پساب، فضولات و آب خاکستری
- دستورالعمل برای محیط های آبی تفریحی ایمن
و موارد محلی دربرگیرد./ یونسکو

منبع: ایران

پایان/

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 21194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =