رکورد بی سابقه قیمت گاز در اروپا

قیمت گاز مبادلاتی در اروپا برای اولین بار از ماه مارس از مرز 3000 دلار در هر هزار متر مکعب گذشت.

به گزارش تحریریه، افزایش قیمت گاز اروپا با توجه به مشکل اتحادیه اروپا در جمع آوری ذخایر کافی برای جلوگیری از واردات گاز روسیه در زمستان پیش رو، بدون ایجاد کمبود ذخایر استراتژیک، ادامه یافت.

اروپا به سختی تلاش می‌کند تا وابستگی خود به گاز روسیه را متوقف کند، گازی که آلمان به طور خاص به آن متکی است و مسکو از آن به عنوان ابزار فشار در چارچوب جنگ خود با اوکراین استفاده می‌کند.

به گزارش بورس ICE لندن، قیمت گاز در بازار اروپا برای اولین بار از ابتدای ماه مارس از مرز سه هزار دلار در هر هزار متر مکعب عبور کرد.

در افتتاحیه معاملات، معاملات فیوچر سپتامبر (بر اساس شاخص بزرگ ترین هاب اروپا TTF) به 2800 دلار جهش کرد، تا ساعت 12:37 به وقت تهران با قیمت 2921 دلار معامله شد و سپس به بالای 3000 دلار رسید و 18 درصد به قیمت تسویه معاملات قبلی اضافه کرد. روز (2538.8 دلار).

قیمت گاز در درجه اول تحت تأثیر بیانیه گازپروم است که از 31 اوت تا 2 سپتامبر، خط لوله گاز نورد استریم برای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده تنها واحد پمپاژ گاز فعال در ایستگاه کمپرسور پورتووایا متوقف خواهد شد.

بازار گاز اروپا بیش از یک سال است که نوسانات قابل توجهی را تجربه می کند. کارشناسان افزایش قیمت ها را ناشی از عرضه محدود تامین کنندگان عمده، اشغال کم انبارهای زیرزمینی و تقاضای زیاد برای گاز طبیعی مایع در آسیا می دانند.

پایان/

۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 21256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =