سکوت تهران و مسکو موجب بهره‌برداری واشنگتن شد

در غیاب اقدام عملی تهران و مسکو در حمایت از منافع حیاتی شان در قفقاز، ایالات متحده متعهد شد تا از ارمنستان در زمینه های امنیتی علیه جمهوری باکو حمایت کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، هنگام ورود به پایتخت ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به دلیل درگیری با ارمنستان مقصر دانست و به ایروان پیشنهاد کمک امنیتی کرد.

پلوسی گفت که سفر او با توجه به حملات غیرقانونی و مرگبار آذربایجان به ارمنستان از اهمیت بالایی برخوردار است. وی تاکید کرد: ما شدیدا حملاتی را که از سوی آذری ها آغاز شد، محکوم می کنیم.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افزود: امنیت ارضی و حاکمیت و دموکراسی ارمنستان برای واشنگتن ارزشمند است. ما در روابط خود با سایر کشورها باید از نفوذ و اهرم خود استفاده کنیم و حال نشان می دهیم که دموکراسی و حاکمیت ارمنستان یک اولویت است.

Pelosi, in Armenia, Condemns Azerbaijan Over Clashes - The New York Times

سومین مقام عالی رتبه آمریکا وعده داد که قطعنامه محکومیت اقدام تجاوزکارانه آذربایجان علیه ارمنستان را به زودی در کنگره مطرح خواهد شد.

در غیبت اقدام عملی متحدان منطقه ای ایروان، چند روز قبل تظاهراتی در پایتخت ارمنستان برگزار شد و شرکت کنندگان خواستار خروج ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه (CSTO) بودند. تظاهرات کنندگان پرچم های ارمنستان و ایالات متحده را حمل می کردند، شعار سر دادند.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، پیشتر در بحبوحه بحران کنونی از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرده بود. همین امر موجب شد باکو اندکی بعد به ایروان پیشنهاد آتش بس بدهد. این بلوک یک ماموریت مشترک برای ارمنستان فرستاد تعیین نمود اما از اعزام نیروهای نظامی خودداری کرد و این امر باعث نارضایتی مقامات ارمنستان و جسارت بیشتر «الهام علیف» شد.

پایان/

۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      1 27
      جمهوری باکو دقیقا کجاست. ؟ تو وقتی حتی اسم رسمی و شناخته شده و بین المللی کشوری را از قصد و کینه و نفرت نمیتونی بنویسی . انتظار داری تحلیلات درست و درمان باشند . همه اش آب دوغ خیاری
      • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
        16 1
        تا اسم باکو میاد چرا یهو نظرات طلبکارانه و مریضی زیرش سبز میشه؟ میشه یکم مریض نباشی؟ گفته جمهوری باکو. من که از نسل آذری هستم هم میگم. چرانگم؟ استان خودمختار آذربایجان شمالی... خوبه؟ بهت فحش که نداده داری خودتو شیش تیکه می کنی...