دولت اقتصاد را به برجام گره نزده است، بلکه برجام را بغل کرده است

بررسی ذات سیاست های اقتصادی کابینه سیزدهم نشان می دهد که دولت اقتصاد را به برجام گره نزده است، بلکه برجام را بغل کرده است

به گزارش تحریریه، بررسی ذات سیاست های اقتصادی کابینه سیزدهم نشان می دهد که دولت برخلاف شعارهایی که روزمره مطرح می کند، اقتصاد را به برجام گره نزده است، بلکه برجام را بغل کرده است و به هیچ کنش واقعی بدون برجام اعتقاد ندارد.

خبر فوری در این باره نوشت: ️شنیده می‌شود مصوبه واردات خودرو به‌دلیل کمبود منابع ارزی و اثر احتمالی آن بر افزایش قیمت دلار از دستور کار دولت و مجلس خارج شده است. بر اساس شنیده‌ها، فرسایشی شدن مذاکرات در دولت رئیسی و واکنش طرف‌های غربی این احتمال را به‌وجود آورده که در کوتاه مدت رسیدن به توافق دور از دسترس خواهد بود که در این صورت دولت و بخش خصوصی قادر به تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو نیستند.

میز بازار تحریریه برای نخستین بار فاش کرد که تا زمان امضای برجام دولت رئیسی اجازه واردات خودرو را نخواهد داد و تیم اقتصاد دولت سیزدهم به فرماندهی محمد مخبر این سیاست را برای دولت فرموله کرده اند که نتیجه آن رالی سنگین قیمت ها در بازار خودرو ایران است و در تضاد کامل با شعارهای دولت قرار دارد که می گفت اقتصاد را به برجام گره نزده است.

ادعای دولت درباره عدم وجود ارز را بارها مطرح کرده ایم که از طرف بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت پاسخ داده نشده است، اما با هدف روشنگری و توجیه مخاطبان تاکید می شود که ادعای خروج از کشور با واردات خودرو و یا هر واردات دیگری معکوس نمایی است و واردات باعث ورود ارز به کشور می شود زیرا ورود سرمایه هم به صورت اسکناس دلار و سایر ارزها معنی دارد و هم به صورت واردات کالا، در صورتی که هیچ یک از این دو کار انجام نشود به معنای خروج ارز از کشور است.

تجارت خارجی کشور در سال 1401 بدون نفت به 140 میلیارد دلار می رسد که وزن 1 میلیارد دلاری واردات خودرو یک شوخی بیش نیست، اما با کمال ناباوری دولت سیزدهم که نمی تواند رسما اعلام کند اقتصاد را به برجام گره زده است، کمبود ارز توسط بخش خصوصی! را دلیل عدم واردات می داند. درحالیکه بخش خصوصی بارها با آرامی و با فریاد اعلام کرده است که خودرو وارد کشور می کند و ریال دریافت می کند، اما مقام های دولتی کاری به این مسائل نداشته و به رویای برجام فکر می کنند. تفکر حاکم بر دولت روحانی در دولت سیزدهم نیز غلبه کامل دارد و به همین دلیل شاهد ادامه چالش های پایدار در اقتصاد و عدم تغییر در رفاه مردم هستیم.

در سال 1390 که تحریم های بی سابقه اعمال شد، دولت دهم با عدم اعمال محدودیت بر واردات باعث شد تا کمبود کالا در بازار اتفاق نیفتد و شاهد شکل گیری رالی قیمت ها نباشیم که خروجی آن سیاست رسیدن قیمت دلار در روز تحویل دولت به 2960 تومان(کاهش از سقف 4300 تومان) و حداکثر نرخ تورم در عدد 32 درصد بودیم. اما در دولت های دوازدهم و سیزدهم با بهانه خروج ارز و افزایش قیمت دلار جلوی واردات کالا به کشور را گرفته اند که نتیجه آن رسیدن قیمت دلار به 33 هزار تومان یعنی 11 برابر دولت دهم باشیم و قیمت کالاهای وارداتی هم 300 درصد بیش از حد نرمال گران شده است که درباره خودرو کاملا صدق می کند.

امروز و فردا کردن های تیم خودرویی وزارت صمت و آزاد دادن واردکنندگان با بخشنامه های گمرکی در یک سال اخیر باعث شده است تا این یقین حاصل شود که دولت سیزدهم بدون برجام قدمی بر نخواهد داشت و برجام با همه معایب غیرقابل چشم پوشی آن هم تنها 3 سال دوام دارد و این به معنای ناامیدی از اصلاح اقتصاد تا سال 1404 دارد که نتیجه تلخی برای دولت سید ابراهیم رئیسی به بار خواهد آورد.

پایان/

۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 21817

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =