باید بیش از 300 هزار دستگاه خودرو وارد کنیم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: واردات 70 هزار خودرو به هیچ وجه پاسخگوی نیاز بازار نیست. در معمولی ترین شرایط نیازمند واردات 300 تا 400 هزار خودرو در کنار افزایش تیراژ داخلی هستیم.

بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تحریریه با اشاره به تاکید مجلس در بر واردات خودروی خارجی به کشور، اهداف مجلس را در این خصوص یادآور شد و گفت: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از این جهت بر واردات خودروی خارجی تاکید دارند چرا که منجر به تنظیم بازار می شود. امروز بخش قابل توجهی از نقدینگی سرگردان بازار متوجه دلالی و سوداگری در بازار خودروست، از این نظر واردات خودرو در راستای افزایش عرضه تا حدودی می تواند به تنظیم بازار کمک کند.

وی در این باره افزود: مدیران خودرویی کشور و وزارت صمت به مقوله اهمیت ایجاد توازن در عرضه و تقاضا برای جلوگیری از سفته بازی در بازار خودرو توجهی ندارند. این موضوع یک معضل اساسی است که از طریق واردات باید حل شود. در صورت تداوم بی اعتنایی به این مقوله مهم، همچنان بخشی از نقدینگی جامعه برای سوداگری در بازار خودرو به این بخش تزریق می شود که به هیچ وجه به نفع مشتری و متقاضی واقعی خرید خودرو نیست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با تاکید بر واردات خودروهای هیبریدی در راستای حفظ محیط زیست گفت: علاوه بر اهمیت موضوع انحصارزدایی و ایجاد فضای رقابتی که با واردات هدفمند خودرو در این صنعت و بازار شکل می گیرد، واردات خودروی هیبریدی و کم مصرف در راستای حفظ سلامت مردم و محیط زیست نیز از جمله اهدافی است که مجلس ذیل واردات خودروی خارجی، تعریف کرده که متاسفانه این موضوع همچنان عقیم مانده است.

بهروز محبی در خصوص نتایج آزاد سازی واردات خودرو بر ارتقای کیفیت خودروی داخلی گفت: تا زمانی که واردات خودرو جدی انگاشته نشود و خودروساز در برابر خودروهای با کیفیت و استقبال مردم از خودروهایی با استانداردهای روز قرار نگیرد دلیلی برای ارتقای کیفیت خودروی خود ندارد. در صورتی خودروساز داخلی وادار به ساخت خودروی با کیفیت می شود که تیراژ خودروی وارداتی بالا باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطر نشان کرد: شرکت های خصوصی با مونتاژ خودروهای خارجی در این بازار می توانند نقش خطیری ایفا کنند. به نظر می رسد شرکت های خصوصی مثل بهمن خودرو وارد این راه شده اند به طوری که اخیرا در نمایشگاه های مختلفی شاهد حضور شرکت های خصوصی مانند بهمن خودرو بودیم به طوری که این شرکت در آستانه افزایش تولید خودروی مونتاژی تا مرز 3 هزار خودروست، ضمن اینکه ناظر به تولید خودروهایی با پلتفرم های متنوع تلاش می کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مساله مهم این است که دولت در واردات خودرو نباید تنها به بعد تنظیم بازار به صورت موقتی فکر کند، بلکه در کنار این موضوع و بازگشت توازن به بازار در عرضه و تقاضا، لازم است علاوه بر تمهید سیاست هایی برای جلوگیری از سوداگری، شکستن انحصار و ایجاد فضای رقابتی مهمترین مولفه مورد نظر دولت در واردات خودروی خارجی برای احترام به خواست مردم و حفظ سلامت آنهاست.

بهروز محبی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: واردات 70 هزار خودرو به هیچ وجه پاسخگوی نیاز بازار نیست. در معمولی ترین شرایط نیازمند واردات 300 تا 400 هزار خودرو در کنار افزایش تیراژ داخلی هستیم. انتظار می رود دولت در ابعاد مختلف به دنبال افزایش کیفیت و کمیت خودروی داخلی و تعیین تکلیف نهایی برای وارداتی به میزان نیاز کشور برای پاسخگویی به نیاز بازار باشد.

پایان/

۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 21753

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =