1.3 تریلیون دلار به ثروت اعراب خلیج فارس افزوده می شود

تولید ناخالص داخلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس افزایش یافته و صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است کشورهای نفتی منطقه خاورمیانه به ویژه در حاشیه خلیج فارس طی ۴ سال آینده در نتیجه افزایش در آمدهای نفتی بیش از ۱.۳ تریلیون دلار درآمد بیشتر کسب کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «خلیج آنلاین» امارات نوشت،کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در «گزارش ثروت جهانی» سال ۲۰۲۲ که از سوی بانک سوئیسی «Credit Suisse» منتشر شد، به جایگاه خوبی دست یافتند. قطر در میان کشورهای عربی با بالاترین سهم شهروندان خود در تولید ناخالص داخلی در صدر قرار گرفت.

برپایه این گزارش، دلیل افزایش ثروت افراد در کشورهای عربی افزایش در آمدهای نفتی و مازاد بودجه عمومی است. صندوق بین المللی پول در آگوست گذشته پیش بینی کرد کشورهای نفتی منطقه خاورمیانه به ویژه در حاشیه خلیج فارس طی ۴ سال آینده در نتیجه افزایش در آمدهای نفتی بیش از ۱.۳ ترلیون دلار درآمد بیشتر کسب کنند. این موضوع سبب تقویت توان صندوق ثروت دولتی این کشورها خواهد شد.

قطر با سهم سرانه سالانه حدود ۱۸۳.۱ هزار دلار در رتبه اول جهان عرب و منطقه خلیج فارس در تولید ناخالص داخلی سرانه قرار دارد. برپایه گزارشی که ۳۰ سپتامبر از سوی مرکز آمار و برنامه ریزی قطر منتشر شده است تولید ناخالص داخلی قطر به میزان ۶.۳ درصد افزایش یافته و به ۴۷ میلیارد دلار در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ رسیده است.

1.3 تریلیون دلار به ثروت اعراب خلیج فارس افزوده می شود

نشریه «گلوبال فاینانس» هم در طبقه بندی منتشر شده در ماه گذشته اعلام کرد قطر با سهم شهروندی ۱۱۲.۷ هزار دلاری در تولید ناخالص داخلی سالانه، ثروتمندترین کشور در منطقه خلیج فارس و جهان عرب و چهارمین کشور ثروتمند جهان است.

کویت هم براساس گزارش «Credit Suisse» با میانگین ثروت سرانه ۱۷۱.۳ هزار دلار در سال در رتبه دوم جهان عرب و خلیج فارس قرار دارد. روزنامه «الانباء» کویت ۳۰ سپتامبر به نقل از تارنمای «مونی بانک» آمریکا نوشت کویت به دلیل ذخایر فراوان نفت خام یکی از ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه است.

1.3 تریلیون دلار به ثروت اعراب خلیج فارس افزوده می شود

کویت از نظر جغرافیایی کشور کوچکی است، اما از اقتصاد باز برخوردار است که ذخایر نفتی حدود ۱۰۲ میلیارد بشکه پشتوانه آن است که ۶ درصد از کل ذخایر جهانی را تشکیل می دهد. درآمدهای نفتی، نزدیک به نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور و ۹۰ درصد از درآمد دولت را تشکیل می دهد. این کشور برای افزایش تولید نفت از رقم ۲.۸ میلیون بشکه در روز به ۴ میلیون بشکه در روز برای افزایش در آمدهای خود تلاش می کند.

امارات متحده عربی با میانگین سرانه ثروت سالانه ۱۲۲.۸ هزار دلار در رتبه سوم گزارش ثروت جهانی قرار دارد. در آگوست گذشته بانک جهانی، امارات را در رتبه سیزدهم جهانی از نظر شاخص تولید ناخالص داخلی سرانه قرار داد. همچنین این طبقه بندی میانگین قدرت خرید تولید ناخالص داخلی امارات را ۲.۴ تریلیون درهم (۶۶۰.۳۴ میلیارد دلار) تخمین زد و بدین ترتیب این کشور در رتبه ۳۶ جهان در این شاخص قرار گرفت.

1.3 تریلیون دلار به ثروت اعراب خلیج فارس افزوده می شود

شاخص میانگین قدرت خرید نشان دهنده درآمد بالای افراد و توانایی آنها در تحمل هزینه های کالا و خدمات است، زیرا توانایی خرید مصرف کننده شاخص مهمی برای سنجش وضعیت اقتصادی است، هر چه خرید کالا یا خدمات بیشتر باشد، رشد اقتصادی کشور بیشتر است.

طبق گزارش کردیت سوئیس، بحرین با میانگین ثروت سرانه ۹۸ هزار دلار در رتبه چهارم در خلیج منطقه فارس و جهان عرب قرار دارد.

برپایه این گزارش، عربستان با میانگین سرانه ۸۴.۴ هزار دلار در میان کشورهای عربی و خلیج فارس در رتبه پنجم قرار دارد. این در حالی است که عربستان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ نسبت به سه ماهه مشابه سال ۲۰۲۱ با رشد تولید ناخالص داخلی به مقدار ۱۲.۲ درصد جهش عظیمی در سهم شهروندان در تولید ناخالص داخلی درصدی داشته است که بر اساس داده های اداره کل آمار عربستان، بالاترین میزان از سال ۲۰۱۱ است. وزارت اقتصاد و برنامه ریزی عربستان در وب سایت رسمی خود در ۲۵ سپتامبر اعلام کرد تولید ناخالص داخلی سرانه در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به ۲۹.۸۲ هزار ریال (۷.۹ هزار دلار) رسیده که بالاترین سطح در سال های اخیر است.

عمان هم با تولید ناخالص داخلی سرانه سالانه حدود ۳۹ هزار و ۴۳۳ دلار در رتبه ششم جهان عرب و خلیج فارس قرار دارد. گزارشی که در ماه ژوئن گذشته از سوی روزنامه «الشبیبه» این کشور منتشر شده نشان می دهد میانگین تولید ناخالص داخلی سرانه در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی ۰.۱۵ درصد افزایش یافته است. برپایه این گزارش، عمان قصد دارد میانگین تولید ناخالص داخلی سرانه را تا ۴۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ و ۹۰ درصد تا سال ۲۰۴۰ افزایش دهد.گزارش ماه آوریل گذشته بانک جهانی هم نشان می دهد اقتصاد عمان به مسیر رشد خود ادامه می دهد و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۲ میلادی تولید ناخالص داخلی ۵.۶ درصد و در سال آینده حدود ۲.۷ درصد افزایش یابد.

پایان/

۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
کد خبر: 22069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =