ترکیه در تلاش برای کسب امتیاز بیشتر از روسیه

رسانه های آمریکایی اعلام کردند دولت ترکیه تلاش دارد با گرفتن امتیازات ویژه از مسکو، پرداخت گازبهای دریافتی از کرملین را تا سال ۲۰۲۴ به تعویق بیندازد.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی عنوان داشت که شرکت دولتی «بوتاس» ترکیه به عنوان مسئول واردات گاز این کشور در حال بررسی درخواست از گازپروم روسیه است تا امتیازاتی را برای این شرکت مبنی بر تاخیر در برخی از پرداخت های آنکارا برای گاز طبیعی تا سال ۲۰۲۴ دریافت کند.

طبق این گزارش، ترکیه هنوز درخواست رسمی برای تعلیق پرداخت ارائه نکرده است، اما مذاکراتی بین مقامات انجام شده است. در صورت اعطای این امتیاز، روسیه کمک می کند تا از فشار بر اقتصاد ترکیه که در بحبوحه بحران اقتصادی و یک دوره قیمت بالای جهانی انرژی قرار دارد، کاسته شو. بر اساس این گزارش، آنکارا بیش از ۱۱ میلیارد دلار کسری تجاری دارد و ارزش پول ملی آن نیز بار دیگر کاهش یافته است.

ریانووستی روسیه به نقل از یک منبع خود عنوان داشت که بحث بر سر قیمت گذاری بیشتر مطرح بود تا پیشنهاد تاخیر پرداخت ها. این منبع توضیح داد که استفاده از روبل در تجارت و پرداخت بخشی از خریدها، شرایط قراردادها را تغییر داد و طرفین در حال بحث هستند که چگونه می تواند بر سر قیمت کنار بیایند.

ترکیه در تلاش برای کسب امتیاز بیشتر از روسیه

دو کشور قبلا توافق کرده بودند که ۲۵ درصد از تجارت گاز طبیعی خود را به روبل روسیه تغییر دهند و از دلار آمریکا استفاده نکنند. مسکو ارز اصلی غربی را به دلیل کنترلی که واشنگتن بر آن دارد و کاخ سفید از آن برای اهرم سیاسی استفاده می کند یک سم می داند.

مجارستان، یکی دیگر از خریداران عمده انرژی روسیه هم اعلام کرد که به یک توافق مشروط با مسکو برای به تعویق پرداخت های سررسید شده خود برای تامین گاز زمستانی رسیده است.

«مارتون ناگی» وزیر توسعه، به رویترز گفت که در مورد بخشی از پرداخت ها توافق حاصل شده و در حال حاضر نیازی به پرداخت اضافی نیست.

این مقام گفت آستانه قیمتی هم کمتر از قیمت لحظه ای فعلی گاز تعیین شده است و این ترتیبات تا ماه مارس ادامه خواهد داشت. او پیش بینی کرد که مجارستان می تواند پرداخت های خود را تا ۱ میلیارد یورو (۹۹۰ میلیون دلار) به تعویق بیندازد.

پایان/

۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 22086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =