دوکشور مسیر خود را از اتحادیه اروپا جدا می کنند

مجارستان و صربستان بر سر مسیر جدیدی برای عرضه نفت با روسیه به توافق رسیدند

به گزارش تحریریه، دولت مجارستان اعلام کرد بوداپست و بلگراد یک خط لوله جدید برای تامین نفت خام اورال روسیه از طریق سیستم انرژی دروژبا به صربستان را می سازند. این تصمیم در حالی اتخاذ می شود که انتقال محموله های بلگراد از طریق خاک کرواسی تحت تحریم های اتحادیه اروپا قرار می گیرد و دچار مشکل می شود.

«زولتان کواچ» سخنگوی دولت مجارستان در توییتر نوشت: خط لوله جدید نفت صربستان را قادر می‌سازد تا با نفت خام ارزان‌تر اورال، به خط لوله دوستی [دروژبا] متصل شود.

وی افزود که تا به حال تامین نفت صربستان عمدتاً از طریق یک خط لوله از طریق کرواسی انجام می شود، اما به دلیل تحریم هایی که اتخاذ شده است، بعید است در آینده این امکان وجود داشته باشد.

هفته گذشته، اتحادیه اروپا با اعمال محدودیت‌های جدید ضد روسیه موافقت کرد که شامل تعیین سقف قیمت برای تحویل نفت خام روسیه از طریق دریا به کشورهای ثالث است.

Donetsk and Luhansk: Russian Forces Will Be Far Away From Key Oil Pipeline  - Bloomberg

صربستان که به شدت به عرضه نفت روسیه از طریق کرواسی وابسته است، گفت که اتحادیه اروپا با اعمال محدودیت های جدید، بلگراد را تحت فشار قرار داده است. چند روز قبل «آنا برنابیچ» نخست وزیر صربستان هشدار داد که ممنوعیت عرضه نفت از طریق دریا از روسیه و پمپاژ از طریق کرواسی، هزینه های مواد خام صربستان را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد و این امر منجر به از دست رفتن صدها میلیون یورو از بودجه این کشور می شود. .

مجارستان نیز تا حد زیادی به نفت و گاز روسیه متکی است و به همین دلیل سرسخت ترین منتقد تحریم های روسیه در اتحادیه اروپا بوده است. بوداپست اعتقاد دارد این اقدامات قیمت انرژی را بیشتر افزایش می دهد.

دوکشور مسیر خود را از اتحادیه اروپا جدا می کنند

اوایل این ماه، مجارستان متعهد شد در صورت نیاز به صربستان در زمینه گاز کمک کند. «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان اعلام کرد که مجارستان دارای ذخایر گازی است که حدود ۵ تا ۶ ماه مصرف این کشور را پاسخ می دهد.

دروژبا (Druzhba) که یکی از طولانی ترین شبکه های خط لوله در جهان است، نفت خام را در مسیری حدود ۴۰۰۰ کیلومتر از روسیه به پالایشگاه های کشورهای اروپایی جمهوری چک، آلمان، مجارستان، لهستان و اسلواکی منتقل می کند.

پایان/

۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 22151

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =