افزایش جهانی قیمت گندم

نگرانی از تجارت با اوکراین در کنار تشدید حملات روسیه، قیمت گندم را در بازارهای جهانی به شدت افزایش داد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» با استناد به داده‌های معاملاتی اعلام کرد که قیمت گندم روز دوشنبه به دلیل اخبار انفجارها در پایتخت اوکراین و سایر شهرها نزدیک به ۸ درصد افزایش یافت.

به گفته کارشناسان این رسانه، افزایش قیمت ها به دلیل تشدید درگیری بین مسکو و کی یف صورت می گیرد و از طرف دیگر توافق تجارت غلات اوکراین هم تا حدود یک ماه دیگر منقضی می شود و همین دلیل شرایط وخیم شده است.

موسسه تحلیلی Agritel مستقر در پاریس در یادداشتی به بلومبرگ اعلام داشت آغاز هفته می تواند با خطر افزایش تنش ها در حوزه دریای سیاه بسیار پرتنش شروع شود.

معاملات آتی گندم شیکاگو به ۹.۴۸ دلار در هر بوشل گندم (کمی بیشتر از ۲۷ کیلوگرم) رسید که ۷.۷ درصد افزایش داشت. سایر غلات از جمله ذرت و سویا نیز افزایش قیمت را تجربه کردند.

افزایش جهانی قیمت گندم

به طور کلی، قیمت گندم تاکنون ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

حملات موشکی به شهرهای مختلف در سرتاسر اوکراین، از جمله اودسا که یکی از بزرگترین مراکز صادرات غلات اوکراین است موجب این موضوع شد. این حملات پس از انفجار بر روی پل کریمه که پیوند کلیدی بین سرزمین اصلی روسیه و شبه جزیره کریمه را برقرار می سازد، انجام شد. مسکو اوکراین را عامل این انفجار دانسته است.

به گفته تحلیلگران، هر گونه مانعی برای صادرات غلات از طریق دریای سیاه، قیمت جهانی مواد غذایی را افزایش می دهد.

A major factor pushing down wheat prices recently has been negotiations over grain stuck in Ukraine’s ports.

توافقی که با میانجیگری سازمان ملل برای اجازه دادن به غلات اوکراینی که به دلیل عملیات نظامی مسدود شده بود، اواخر ژوئیه بین روسیه، اوکراین و ترکیه منعقد شد. به عنوان بخشی از این قرارداد تا اوایل اکتبر، حدود ۴.۶ میلیون تن محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین صادر شد. نزدیک به نیمی از این صادرات ذرت و ۱.۲ میلیون تن آن صادرات گندم بوده است.

«ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، قبل از توافق، گفته بود که بنادر اوکراین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی را برای صادرات در اختیار دارند.

پایان/

۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =