کاهش شاخص قیمت جهانی غذا

سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) اعلام کرد که شاخص قیمت این سازمان که بیشترین تجارت جهانی کالاهای غذایی را دنبال می‌کند، در ماه گذشته به طور میانگین ۱۳۸ واحد در مقابل ۱۴۰.۷ ماه جولای بود که اصلاح شده بود. رقم جولای قبلاً ۱۴۰.۹ بود.

به گزارش تحریریه، سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) اعلام کرد که شاخص قیمت این سازمان که بیشترین تجارت جهانی کالاهای غذایی را دنبال می‌کند، در ماه گذشته به طور میانگین ۱۳۸ واحد در مقابل ۱۴۰.۷ ماه جولای بود که اصلاح شده بود. رقم جولای قبلاً ۱۴۰.۹ بود.

این شاخص از رکورد ۱۵۹.۷ در ماه مارس که پس از حمله روسیه به اوکراین به دست آمد، کاهش یافته است. با این حال، قرائت اگوست ۷.۹ درصد بیشتر از سال قبل بود.

به گفته این آژانس، با بازگشایی بنادر دریای سیاه اوکراین تحت یک توافق دیپلماتیک و همچنین چشم انداز مطلوب برداشت گندم در آمریکای شمالی و روسیه که بر قیمت ها تأثیر گذاشته است، شاخص قیمت غلات فائو در ماه اوت ۱.۴ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت اما شاخص قیمت ذرت در ماه گذشته ۱.۵ درصد افزایش یافت زیرا هوای گرم و خشک چشم‌انداز تولید را در اروپا و ایالات‌متحده کاهش داد.

شاخص‌های قیمت روغن نباتی، شکر، لبنیات و گوشت همگی کاهش یافتند که تا حدی منعکس‌کننده بهبود عرضه بود.

فائو در برآوردهای جداگانه عرضه و تقاضای غلات، پیش‌بینی خود را برای تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۲ به ۲.۷۷۴ میلیارد تن از پیش‌بینی قبلی ۲.۷۹۲ میلیارد تنی در اوایل جولای کاهش داد. این ۱.۴ درصد کمتر از تولید تخمینی سال ۲۰۲۱ است.

به گفته فائو، کاهش پیش‌بینی تولید غلات در سال ۲۰۲۲ به دلیل کاهش چشم‌انداز ذرت در نیمکره شمالی ناشی از آب‌وهوا بود، به‌طوری‌که بازده اتحادیه اروپا به طور قابل‌توجهی ۱۶ درصد کمتر از میانگین پنج ساله خود کاهش یافته است.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود مصرف جهانی غلات در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ از تولید ۲.۷۹۲ میلیون تن فراتر رود که منجر به کاهش ۲.۱ درصدی ذخایر جهانی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به ۸۴۵ میلیون تن خواهد شد.

منبع: mbri

پایان/

۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 21512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =