شاخ به شاخ شدن اتحادیه اروپا در برابر چین

اتحادیه اروپا تصمیم دارد به دلیل موضع پکن در قبال درگیری اوکراین و هراس از افزایش قدرت این کشور، سیاست سختگیرانه تری را در مورد چین اتخاذ کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «فایننشال تایمز» نوشته است که سرویس خارجی اتحادیه به مقام های ارشد آن توصیه کرده است که این بلوک باید موضع سخت تری را در قبال چین اتخاذ کند، زیرا پکن چالش مهمتری را برای غرب ایجاد کرده است.

کارشناسان می گویند که این موضع جدید تا حدی به دلیل امتناع چین از محکوم کردن روسیه در مورد مناقشه اوکراین است.

طبق گزارش مشورتی که برای کشورهای اتحادیه اروپا در مورد استراتژی کلی چین مشاوره می دهد، این کشور به رقیب جهانی قابل توجهی برای اتحادیه اروپا، ایالات متحده و متحدان آن ها تبدیل شده است، و به همین دلیل این پیشرفت ها لزوم ارزیابی بهترین واکنش نسبت به چالش های ناشی از اقدامات پکن را ضروری می کند.

بر اساس گزارش این روزنامه، عواملی که باید اتحادیه اروپا را به بازنگری در سیاست خود در برابر چین ترغیب کنند عبارتند از حمایت پکن از روسیه در تهاجم این کشور به اوکراین، تهدیدات آن علیه جزیره خودمختار تایوان، که چین آن را قلمرو خود می‌داند و سرکوب فرضی حقوق بشر.

در همین حال، گفته می شود که روابط عمیق چین با روسیه در بحبوحه درگیری اوکراین یک تحول نگران کننده از دیدگاه بروکسل است که آنرا نمی توان نادیده گرفت. این روزنامه بر این باور است که موضع پکن در مورد خصومت‌ها، چین را به رقابت مستقیم‌تر با دموکراسی‌های غربی کشانده است.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا که با این روزنامه مصاحبه کرد، به بخشی از این سند اشاره داشت که مدعی شد چین تغییر نخواهد کرد. این مقام افزود که این کشور به سمت رقابت همه جانبه با غرب در ابعاد اقتصادی و سیاسی حرکت می کند.

شاخ به شاخ شدن اتحادیه اروپا در برابر چین

بر اساس این سیاست، که به زودی مورد بحث قرار می گیرد، دیدگاه اتحادیه اروپا در مورد پکن به عنوان «شریک، رقیب و یک دشمن سیستماتیک» دیگر معتبر نیست.

گفته می شود که تنها یک پاراگراف از این سند به زمینه های همکاری بالقوه دوطرف اختصاص دارد که از جمله در حوزه تغییرات آب و هوا، محیط زیست و سلامت را در بر می گیرد.

اوایل سال جاری، اتحادیه اروپا ضمن تایید تعهد خود به همکاری، به صورت آشکار اعلام داشت که روابط دو طرف به دلیل موضوعات تحریک کننده همچون اقدامات متقابل پکن علیه تحریم های حقوق بشری اتحادیه اروپا و موضع آن در قبال درگیری اوکراین بدتر شده است.

در حالی که بسیاری از کشورهای غربی پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین در اواخر فوریه، تحریم های گسترده ای را علیه روسیه اعمال کرده اند، چین از پیوستن به این تحریم ها خودداری کرده است. این کشور بارها اعلام کرد که غرب و اوکراین در رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی مشروع روسیه ناتوان بوده‌ اند. پکن در عین حال ناتو را به خاطر رساندن تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف به نقطه شکست مورد انتقاد قرار داده ‌است.

پایان/

۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 22272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =