شکست مطلق دولت در کنترل تورم، آیا صالح آبادی برکنار می شود؟

آمارهای رسمی و شواهد میدانی نشان می دهد که شکست مطلق دولت در کنترل تورم در سال اول رقم خورده است، آیا صالح آبادی برکنار می شود؟

به گزارش تحریریه، آمارهای رسمی و شواهد میدانی نشان می دهد که شکست مطلق دولت در کنترل تورم در سال اول رقم خورده است، و در چنین شرایطی باید سوال کرد که آیا علی صالح آبادی رئیس بی کفایت بانک مرکزی برکنار می شود و یا شاهد لجاجت دولت برای ماندن مدیر ضعیف مانند حفظ فاطمی امین وزیر صمت و ساداتی نژاد وزیر کشاورزی به هر قیمتی خواهیم بود؟

مرکز آمار ایران به عنوان مرجع نهایی اعلام آمارها اعلام کرد، نرخ تورم سالانه مهر ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤٢, ٩ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٨ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. که معنای آن شکست مطلق سیاست ضدتورمی دولت در سال اول است که چفت و بست مشخصی نداشت و کارشناسان مستقل از ابتدا نسبت به ناکارآمدی آن هشدار داده بودند.

از نظر آماری، منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم ماهانه مهر ١٤٠١ به ٣ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٢.٢ درصد و ٣.٥ درصد بوده است.

بانک مرکزی در یک سال اخیر مانند 8 سال دوره حسن روحانی به صورت کارگزار بانک های خصوصی عمل کرده و در خدمت اقتصاد ایران و منافع مردم نبوده است ک نتیجه آن خلق پول روزانه نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان و دست فراخ بانک های خصوصی برای تاخت و تاز در اقتصاد ایران است که به رقم خوردن سومین بازی پانزی در 5 سال اخیر آنهم در سال اول دولت سیزدهم انجامید که نتیجه آن بر باد رفتن قدرت خرید خانوارهای ایرانی بوده است.

انداختن کل ریسک نظام بانکی(اقتصاد) به گردن اقتصاد ایران و فرار بانک ها از اصل عادی و متعارف در نظام بانکداری دنیا یعنی پذیرش ریسک وام دهی باعث شده است تا شاهد تداوم جریان سنگین وام دهی به ذی نفعان رانتی که وام ها را باز نمی گردانند از یک سو و به تبع آن ادامه خلق پول بسیار بدکیفیت که مترادف با "جعل پول" و نه "خلق پول" در اقتصاد ایران است، باشیم.

تورم 42.9 درصدی در سال نخست دولت سید ابراهیم رئیسی نشان می دهد که در یک سال گذشته شاهد گفتاردرمانی بوده ایم و سیاستی اصولی که منافع مردم از مسیر ثبات در متغیرهای اقتصاد کلان را دنبال کرده باشد اتخاذ نشده است که یکی از دلایل آن به ضعف مفرط دانش علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی باز می گردد که در اتاق خود را بسته و از گفتگو با متخصصان فرار می کند و هر از گاهی که تحت فشار افکار عمومی و رسانه ها در رسانه ملی ظاهر می شود حرفی به جز تکرار مکررات درباره خوب بودن وضع ذخایر ارزی کشور برای گفتن ندارد. خوب ذخایر ارزی ای که فقط در حساب های ایشان وجود دارد و آشفته بازار ارزی کشور چنین چیزی را نشان می دهد زیرا دولت سیزدهم در یک سال اول برای تک نرخی کردن ارز هیچ اقدامی انجام نداده است.

با این وضعیت نمی توان به آینده امیدوار بود و در صورتی که دولت رئیسی بخواهد بر سر تیم اقتصادی لجاجت به خرج داده و آنها را به هر قیمتی حفظ کند، به راحتی به نخستین دولت تک دوره ای در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تبدیل خواهد شد.

پایان/

۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 22372

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      0 2
      این سوال را باید از مصباحی مقدم، پدر همسر محترمه جناب صالح آبادی بپرسید
    • امین IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      3 0
      بیشتر این تورم مربوط به تورم 80 درصدی مواد غذایی میشه که اون هم به خاطر حذف ارز 4200 بود که اتفاقا شما یکی از مدافعان سرسخت حذف این ارز بودین و میگفتین علت اصلی تورم و رشد دلار ارز رانتی هست! خب الان که دولت این کار رو انجام داد و تبعاتش هم به جان خرید، مدعی شدین که نرخ تورم به خاطر چاپ پوله؟ اصلا شما آمار دقیقی دارین؟ چون یک سال هست این عدد چهار هزار میلیارد رو تکرار میکنین! ضمنا نرخ ارز هنوز به رکورد مهرماه 99 ، یعنی 34 هزار تومان نرسیده؛ بعد شما میگین آشفته بازار ارز؟