خط و نشان پوتین برای ارمنستان و جمهوری آذربایجان

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد پوتین با رهبران ارمنستان و آذربایجان نشست سه جانبه ای را برای بحث درباره روندهای نگران کننده و دخالت دیگر کشورها در منطقه ترتیب داده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «الهام علی اف» و «نیکول پاشینیان» رهبران آذربایجان و ارمنستان را به روسیه دعوت کرد تا در مورد مسائل منطقه ای در پی تنش های اخیر بین ایروان و باکو گفت وگو کنند.

به گفته «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مسکو نگران روندهای نگران کننده کنونی در منطقه است، جایی که غرب به وضوح تلاش می کند تا برای انتقال طرح های تقابلی آزمایش شده در اوکراین اقدام کند.

زاخارووا گفت: پوتین رئیس جمهور روسیه، رئیس جمهور آذربایجان علی اف و نخست وزیر ارمنستان پاشینیان را برای نشست سه جانبه بعدی به روسیه دعوت کرد، و قرار است در این دیدار در زمینه مجموعه ای از موضوعات سه جانبه و دوجانبه گفتگو شود.

وی در مورد روند پایان دادن به مناقشه چندین دهه بین ارمنستان و آذربایجان هم اظهار داشت که غرب به دنبال رویکردی بدون منطق و تهاجمی در این منطقه است.

زاخارووا افزود: اهداف واقعی واشنگتن و بروکسل به هیچ وجه جست‌وجوی مصالحه یا راه‌ حل‌های متوازن در منطقه نیست، بلکه اقدامات آن ها تبلیغی و با هدف بیرون راندن روسیه از قفقاز جنوبی صورت می گیرد.

او اضافه کرد که همین رویکرد را می‌توان در تلاش‌های آشکار نیروهای خارجی برای ایجاد دشمنی بین مسکو و ایروان و در اقدامات برای «بی اعتبار کردن سیاست روسیه در منطقه» مشاهده کرد. زاخارووا گفت که تلاش در جهت ورود نیروهای خارجی برای تضمین خروج نیروهای حافظ صلح روسیه از قره باغ کوهستانی صورت می گیرد. آن ها می خواهند در منطقه ای که در مرکز مناقشه بین ایروان و باکو قرار دارد با هدف بی ثبات کردن قفقاز جنوبی حضور پیدا کنند.

در اوایل این ماه، پوتین پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه «در هر کجا و در هر زمان: در سوچی، در سن پترزبورگ، در مسکو» را ارائه کرد.

به گزارش روزنامه «ودوموستی» به نقل از منبع دیپلماتیک خود، این دیدار ممکن است در پایان ماه اکتبر و به احتمال زیاد در سوچی برگزار شود. آخرین نشست سه جانبه روسیه، ارمنستان و آذربایجان در نوامبر سال گذشته در سوچی برگزار شد. علاوه بر این پاشینیان و علی اف در اوایل ماه جاری دو دیدار در پراگ داشتند، یکی با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و دیگری با مشارکت امانوئل مکرون، رهبر فرانسه.

ارمنستان و آذربایجان برای مدت طولانی بر سر برخی مسائل، از جمله منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی، با یکدیگر اختلاف دارند. در سال ۲۰۲۰، دو کشور جنگی ۴۴ روزه بر سر این سرزمین داشتند که با آتش‌بس و میانجیگری روسیه به پایان رسید. برخی از مناطقی را که قبلاً تحت کنترل نیروهای ارمنستان بود با استقرار نیروهای حافظ صلح روسی برای رعایت توافق به باکو واگذار شد.

در همین ارتباط جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به برخی اقدامات مشکوک در منطقه هشدار داد. بسیاری از تحلیلگران می گویند رژیم باکو در اتحادی مزورانه با دولت ترکیه تلاش می کند تا مسیر دسترسی ایران به روسیه را ببندد. همین امر با واکنش تند ایران و انجام رزمایش عبور از رو ارس سپاه پاسداران روبرو شد. از سوی دیگر گروه های سیاسی در جمهوری نخجوان نیز نسبت رفع مرزهای جنوبی این جمهوری و الحاق به ایران درخواست صادر کردند.

پایان/

۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 22395

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      24 25
      یک آدم باسواد برای تحلیل وقایع ندارید؟
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      25 21
      عبور ایران در ارس از کنار ارس به جزیره ایرانی در داخل ارس بود بلوف نزنید اتحاد مزورانه را پان فارس ها با ارمنستان متجاوز دارند
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      8 28
      آذربایجان دوست ایران.نباید نفاق تبلیغ کرد.
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      الحاق نخجوان به ایران، خخخخخخ، همین الان آذربایجان ایران خواهان الحاق با جمهوری آذربایجان هست، قبول ندارید یک رفراندوم برگزار کنید از استان‌های آذر غربی، شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، همدان، قزوین، البرز و البته خود تهران
      • اشکان IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
        38 1
        داداش خجالت نکش یه جا بردار همه رو چرا رو میگیری گلم
    • نادرشاه IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      23 4
      اگه به جای پوتین بودم همه قرار داد های گلستان و ترکمن چای بی اعتبار می دانستم و سر زمین های جدا شده از ایران به ایران بر می گرداندم،و دیگه هیچ نزاعی نبود،و ایران مقتدر و آباد برای همسایه شمالی اش به مراتب بهتر است تا ایران ضعیفی که هر وقت یکبار آمریکائی ها و اروپائیان به دنبال انقلاب مخملی یا کودتا هستند تا دگر بار ایران رو متحد غرب کند
      • علی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
        9 16
        خوب کاری نداره ساقیت به پوتین معرفی کن
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      21 9
      تا کور شود هر انکه قدرت ایران را نتواند ببیند
    • ن IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      17 5
      ملت عزیز نخجوان بزودی به اصالت مادری خودایران مقتدر خودش می پیوند که در گذشته مظلومانه جدا شدده است