مخالفت آفریقای جنوبی با تحریم روسیه

آفریقای جنوبی اعلام کرده است که از اجرای تحریم های ضد روسیه سر باز می زند.

به گزارش تحریریه، سخنگوی «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی چند روز قبل اعلام کرد که آفریقای جنوبی قصد ندارد تحریم های غرب را علیه «الکسی مورداشوف» تاجر روس اعمال کند. این بدان مفهوم است که کشتی ۵۰۰ میلیون دلاری این ثروتمند روسی می تواند وارد بنادر محلی این کشور شود.

«وینسنت ماگونیا» سخنگوی رهبر آفریقای جنوبی در گفتگو با خبرنگاران، خاطرنشان کرد که پرتوریا هیچ تعهد قانونی برای پایبندی به تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا ندارد. وی افزود که مقامات کشورش تنها به تحریم های سازمان ملل پایبند هستند.

با این حال، مگونیا با اشاره به شرایط این سرمایه دار روس خاطرنشان کرد که در حال حاضر هیچ تحریمی از سوی سازمان ملل علیه فرد خاصی اعمال نشده است.

مخالفت آفریقای جنوبی با تحریم روسیه

او گفت بنابراین آفریقای جنوبی هیچ دلیلی برای جلوگیری از ورود کشتی به بنادر خود ندارد.

مرداشوف که دارایی خالصی معادل ۱۸.۳ میلیارد دلار دارد، سهامدار عمده فولاد Severstal است. اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اواخر فوریه، این شرکت را تحریم کردند.

در همین حال، قایق بادبانی لوکس ۱۴۲ متری او با نام «نورد»، هفته گذشته هنگ کنگ را ترک کرد. این کشور نیز از اجرای تحریم های غرب امتناع می کند. این قایق اکنون در مسیر بندر کیپ تاون آفریقای جنوبی است و انتظار می رود در ۹ نوامبر به آنجا برسد.

آفریقای جنوبی از پیوستن به تحریم های غرب علیه روسیه پس از آغاز جنگ در اوکراین خودداری کرده است. علاوه براین رئیس جمهور آن نیز در اواخر ماه مه استدلال کرد که این محدودیت ها به کشورهای حاشیه آسیب می رساند.

روسیه و آفریقای جنوبی روابط گرمی دارند که به دهه ۱۹۶۰ و به زمانی باز می گردد که اتحاد جماهیر شوروی از مبارزان آزادی ضد آپارتاید حمایت می کرد.

همچنین آفریقای جنوبی یکی از اعضای BRICS است. این بلوک یک انجمن بین‌المللی اجتماعی-اقتصادی و سیاسی متشکل از برزیل، روسیه، هند و چین می باشد که به دنبال اتخاذ سیاست های اقتصادی مستقل تری است. این کشورها در کنار برخی دولت های دیگر به دنبال پیوستن به آن هستند. این بلوک در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد.

پایان/

۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
کد خبر: 22433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =