جایگزینی برای کانال سوئز

کریدور شمال-جنوب مسیری جایگزین برای کانال سوئز است که می تواند زمان و هزینه های حمل و نقل را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش تحریریه، «آندره بلوسف» معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که کریدور شمال-جنوب می تواند جایگزین امنی برای کانال سوئز شود. انتظار می رود حجم محموله های روسیه از این مسیر تا سال ۲۰۳۰ دو برابر شود.

وی در سخنرانی در مجمع اقتصادی اوراسیا خاطرنشان کرد که کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب (INSTC) و سایر مسیرهای جایگزین به دلیل «تغییر روند بازارهای جهانی به سوی چین، آسیای جنوب شرقی و خلیج فارس اهمیت پیدا می کند.

به گفته معاون نخست‌وزیر، زیرساخت‌های حمل‌ونقل موجود که بر محور چشم انداز شرقی-غربی متمرکز بوده است، در واکنش به روندهای جهانی متوقف می‌شوند، این در حالی است که همزمان مسیر شمال-جنوب می تواند به رقیبی واقعی برای کانال سوئز تبدیل شود.

جایگزینی برای کانال سوئز

این مقام گفت: این مسیر (کانال سوئز) در حال حاضر تنها شریان تجاری است که اروپا و آسیا را به هم متصل می کند و اینگونه وابستگی تک قطبی خطراتی را برای اقتصاد جهانی به همراه دارد.

او حادثه ای سال ۲۰۲۱ خاطر نشان کرد که انحراف یک کشتی کانتینربر در کانال سوئز موجب بسته شدن طولانی مدت مسیر شد و تأثیرات منفی بر تجارت جهانی داشت.

Suez Canal: A Long Shutdown Could Have Roiled The Global Economy : NPR

کریدور شمال جنوب یا INSTC یک سیستم حمل و نقل چند حالته به طول ۷۲۰۰ کیلومتر است که مسیرهای کشتی، ریلی و جاده ای برای جابجایی محموله ها را از طریق هند، ایران، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا به هم متصل می کند. کارشناسان می گویند این مسیر می تواند هزینه ها را تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد و تا ۲۰ روز در زمان سفر صرفه جویی کند.

مسکو در تلاش برای ایجاد زنجیره‌های لجستیکی جدید و دوام بخشیدن به این مسیر، پیشنهاد ایجاد یک اپراتور بین‌المللی برای کریدور شمال - جنوب در همراهی با ایران و آذربایجان را ارائه کرده است.

ساخت INSTC در اوایل دهه ۲۰۰۰ آغاز شد، اما توسعه سریع تر آن به دلیل تحریم های تازه غرب در دستور کار قرار گرفته است زیرا روسیه را مجبور کرده است جریان تجاری خود را از اروپا به سمت آسیا و خاورمیانه تغییر دهد. این مسیر اکنون اهمیتی تازه و دوچندئان برای کاخ کرملین پیدا کرده است.

پایان

۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 22461

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =