بانک های اماراتی دلیل افزایش قیمت دلار!

بانک های اماراتی با مداخله در بازار ارز و نقدینگی بیشترین سود را از کنترل دلار در این کشور مهم عربی کسب می کنند. این سیاست آینده ناگواری را برای اقتصاد این کشور خواهد داشت و در نتیجه وام گیری جدید آن از صندوق بین المللی پول را بی اثر می کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «عربی ۲۱» مصر در گزارش خود درباره خرید دلار با قیمت بالا از سوی بانک های اماراتی در مصر نوشت، از زمانی که بانک مرکزی مصر مکانیسم نرخ ارز انعطاف پذیر برای پول محلی را در پایان ماه گذشته میلادی بر اساس عرضه و تقاضا به کار بسته است، پوند مصر به پایین ترین سطح خود رسیده است. سفته بازی هم به ضعیف شدن ارزش پوند مصر در برابر دلار کمک کرد.

در پایان ماه گذشته میلادی مصر و صندوق بین المللی چند ساعت پس از اعلام افزایش ۲۰۰ واحدی نرخ بهره (۲ درصد) از سوی بانک مرکزی مصر، به توافقنامه تامین مالی جدیدی به ارزش ۳ میلیارد پوند برای یک دوره ۴۶ ماهه دست یافتند.

بانک های اماراتی دلیل افزایش قیمت دلار!

دلالان بازار سیاه به عربی ۲۱ گفتند: تقاضا برای دلار چه از سوی تجار و چه از سوی شهروندان عادی متوقف نشده است، زیرا با از بین رفتن احساس امنیت ناشی از نوسانات نرخ ارز، آنان نگران ارزش پس انداز خود به ارز داخلی هستند. با آغاز دومین مرحله شناورسازی پوند مصر در برابر دلار در پایان ماه اکتبر، ۵ بانک اماراتی فعال در مصر در راس ارائه بالاترین قیمت دلار قرار گرفتند که این موضوع سوالاتی را درباره سفته بازی بانک های اماراتی با دلار مطرح کرد.

«وائل النحاس» کارشناس بازارهای مالی احساس نگرانی می کند که سرمایه گذاری ها در مصر به استعمارگری تبدیل شود. او می گوید از زمان پایین آمدن ارزش ارز مصر، بانک های اماراتی در این کشور بالاترین قیمت را برای دلار پیشنهاد می دهند. امارات اقدام به خرید دلار با بالاترین قیمت می کند. دلیل این اقدام امارات هم کسب سود برای شرکت های آن در خارج است. ادامه سفته بازی با دلار سبب کاهش ارزش پوند مصر خواهد شد.

بانک های اماراتی دلیل افزایش قیمت دلار!

«حسام الشاذلی» مشاور سیاسی و اقتصادی مصری هم به روزنامه عربی ۲۱ گفت تردیدی نیست که ضربه جدیدی که پوند مصر در برابر دلار دریافت کرده است زمینه سودآوری را برای کسانی که بتوانند بازار دلار را در مصر در اختیار داشته باشند، فراهم می کند. به ویژه این در شرایطی است که چندین ماه است که دلار کافی در مصر وجود ندارد و تقاضا برای دلار در بازارهای رسمی و موازی افزایش یافته است. بسیاری از کارخانه ها به دلیل ناتوانی در تامین دلار لازم برای پرداخت مالیات شرکت های بارگیری و واردات و بازرگانی ... کار خود را متوقف کرده است.

وی افزود بانک های اماراتی به دلیل رویکرد فرصت طلبانه خود در بازارهای ارز و نقدینگی بیشترین سود را از به کنترل در آوردن بازار دلار و سفته بازی در مصر کسب می کنند. این سیاست بار دیگر بر روی اقتصاد مصر تاثیر ناگواری برجای خواهد گذاشت و در نتیجه وام گیری مصر از صندوق بین المللی پول برای شناورسازی قیمت ارز سودی به دنبال نخواهد داشت.

پایان/

۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 22694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =