حضور قطر در میادین گازی لبنان

تحلیلگران صهیونیست نسبت به حضور قطر در میادین انرژی لبنان تحلیل های گوناگونی را ارائه می کنند که دارای تهدیدها و فرصت هایی برای اسرائیل است.

به گزارش تحریریه، روزنامه صهیونیستی «جروزآلم پست» نوشت، پس از توافق تاریخی دریایی لبنان و اسرائیل با میانجیگری ایالات متحده، قطر خواهان حضور در اکتشافات فراساحلی لبنان است. در همین راستا شرکت "قطر انرژی" از ادامه گفت و گو با مقامات لبنانی به منظور دستیابی به مجوز شراکت ۳۰ درصدی در میدان گازی و نفتی لبنان پرده برداشت.

«سعد الکعبی» وزیر انرژی قطر و رئیس اجرایی شرکت قطر انرژی در نشست خبری در دوحه گفت: این شرکت درحال مذاکره با توتال فرانسه و انی ایتالیا برای مشارکت قطر در میدان نفتی و گازی لبنان است. وی افزود: پس از اینکه مذاکرات با دولت لبنان و توتال و انی به یک توافق منجر شود، خبر آن اعلام خواهد شد.

Qatar Petroleum changes name to Qatar Energy | Energy News | Al Jazeera

تحلیلگران منطقه ای می گویند که حضور احتمالی قطر در پروژه گازی فراساحلی لبنان می تواند برای اسرائیل دردسر ایجاد کند یا در عوض، فرصتی نادر برای نزدیک شدن به آن ایجاد کند.

«افرایم اینبار» رئیس مؤسسه استراتژی و امنیت اورشلیم، می گوید که قطر نه تنها به دنبال توسعه صنعت گاز خود است، بلکه به دنبال تقویت گروه حزب الله تحت حمایت ایران در لبنان است. قطر از رژیم‌های اسلام‌گرا حمایت می‌کند و حزب‌الله اسلام‌گرا است، بنابراین آنها علاقه‌مند به کمک به آن گروه هستند، همانطور که تلاش کردند به حماس کمک کنند. آنها همچنین با ایران دوست هستند. ما هیچ علاقه ای به گسترش قدرت قطر در منطقه خود نداریم و همچنین نباید فراموش کنیم که قطری‌ها به توافقنامه ابراهیم نپیوسته‌اند.

سایر تحلیلگران منطقه ای با ارزیابی اینبار موافق نیستند و می گویند که اسرائیل از شرکت قطر در هر گونه اکتشاف دریایی سود زیادی خواهد برد. «موران زاگا» پژوهشگر کشورهای خلیج فارس در دانشگاه حیفا معتقد است، قطر به کشوری بسیار قانونمندتر تبدیل شده و همواره از اهرم های اقتصادی و عمدتاً با استفاده از قدرت نرم از طریق پروژه های مدنی و دیپلماتیک برای بهبود جایگاه سیاسی خود استفاده کرده است.

زاگا در حالی که اعتراف می کند که قطر به تحریک علیه اسرائیل ادامه می دهد، معتقد نیست که دخالت قطر در اکتشاف گاز باعث تقویت حزب الله یا سایر گروه های اسلام گرا شود. او به آنچه که اخیراً «وخامت روابط» میان دولت بایدن و برخی از کشورهای خلیج فارس، به ویژه سعودی نامید، اشاره کرد. و افزود، این امر منجر به تقویت روابط میان آمریکا و قطر شده است.

زاگا تأکید کرد، قطر نمی‌خواهد به عنوان یک کشور افراطی تلقی شود و می‌خواهد نشان دهد که یک بازیگر عمل‌گرا و میانه‌رو در منطقه است. برای این منظور، قطر با همه گفتگو می کند؛ با ایران و گروه‌های نیابتی آن و همچنین با سعودی، اسرائیل و آمریکایی‌ها روابط خود را حفظ می‌کند. از همین رو قرار دادن قطر در یک جعبه دشوار است.

Karish gas field: Are Lebanon and Israel preparing for war? | Middle East  Eye

قطر مسئول انتقال چمدان های بدنام پر از پول نقد از طریق اسرائیل به حماس بوده و به عنوان یک میانجی کلیدی بین گروه مستقر در غزه و اسرائیل عمل کرده است.

زاگا خاطرنشان کرد، درست است که قطر بخشی از توافق‌نامه ابراهیم نبود ولی شاهد انجام این روند توسط سایر کشورهای خلیج فارس بوده است. سعودی نیز بخشی از توافق نبود، اما نوعی از عادی سازی با اسرائیل را پشت سر گذاشته است. وی افزود، به نفع اسرائیل است که روابط با قطر را که نفوذ بسیار مهمی در خاورمیانه از طریق شبکه الجزیره و روابط با دولت بایدن دارد، گسترش دهد.

ولید فیاض وزیر انرژی و آب لبنان ۲۲ مهرماه از تمایل قطر برای مشارکت در عملیات اکتشاف نفت در بلوک های ۴ و ۹ لبنان در کنار شرکتهای توتال و انی خبر داده بود.

وزیر انرژی و آب دولت موقت لبنان، افزود : سعد الکعبی وزیر انرژی قطر طی نامه‌ای از تمایل کشورش برای مشارکت با لبنان در عملیات اکتشاف و حفاری در بلوک های ۴ و ۹ و ورود به عنوان سومین شریک در کنار شرکتهای توتال و انی در این حوزه خبر داده است.

منبع: مطالعات خلیج فارس

پایان/

۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 22696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =