شرط مسکو برای سرگیری مذاکرات کنترل تسلیحات

روسیه می گوید هنگامی که واشنگتن ارسال تسلیحات به کی یف را متوقف کند و شرایط متوزان و برابری برقرار شود، مذاکرات کنترل تسلیحات را آغاز می کند.

به گزارش تحریریه، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد تازمانی که ایالات متحده به تسلیح اوکراین ادامه می دهد، کشورش هیچ امکانی برای از سرگیری مذاکرات با واشنگتن در مورد سنگ بنای معاهده کنترل تسلیحات استارت جدید نمی بیند.

زاخارووا در یک مصاحبه زنده با رادیو اسپوتنیک گفت: ایالات متحده قصد دارد تسلیحات بیشتری را به منطقه درگیری که فدراسیون روسیه به صورت مستقیم در آن دخالت دارد، ارسال کند. این یعنی آنها برای اوکراین سلاح ها را تامین و رژیم کی یف را تشویق می کنند تا خونریزی های بیشتر شود. واشنگتن برای فعالیت های افراطی افراد متوهم اوکراینی در ریاست جمهوری اوکراین پول اختصاص می دهد. این شرایطی نیست که ما بخواهیم با آنها سر یک میز بنشینیم و در مورد مسائل امنیتی متقابل با آنها بحث کنیم، از جمله مواردی که به نفع آنهاست.

شرط مسکو برای سرگیری مذاکرات کنترل تسلیحات

وی تاکید کرد که مسکو برای توافق استارت جدید ارزش قائل است، زیرا این توافق به نفع روسیه و ایالات متحده است، اما قبل از شروع این مذاکرات، شرایط لازم برای آن باید فراهم شود.

قرار بود دیپلمات‌های روسیه و آمریکا روز سه‌شنبه در قاهره برای دور جدیدی از مذاکرات درباره تمدید توافق که در اوایل سال ۲۰۲۶ منقضی می‌شود، دیدار کنند. این دیدار اما کمی قبل از برگزاری آن لغو شد و تاریخ جدیدی مشخص نشده است.

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه به شبکه راشا تودی اعلام کرد این رویداد به تاریخ دیگری موکول می شود. در همین حال، سی ان ان به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن آماده مذاکره در اولین تاریخ ممکن است زیرا اعتقاد دارد از سرگیری بازرسی های هسته ای تحت معاهده استارت جدید یک اولویت است.

11) Desperation and defiance on show in Kherson as Russians shell city just  two weeks after pulling out

استارت جدید که در سال ۲۰۱۰ امضا شد، عملا آخرین توافقنامه کنترل تسلیحات بین دو قدرت بزرگ هسته ای پس از خروج یکجانبه واشنگتن از معاهده نیروهای هسته ای میان برد (INF) در سال ۲۰۱۹ است. این پیمان تعداد کلاهک های هسته ای را که ایالات متحده و روسیه می توانند داشته باشند، محدود می کند، و تعداد موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای مستقر در سیلو، موشک‌های بالستیک زیردریایی و بمب‌افکن‌های هسته‌ای را در اختیار داشته باشد در سطح مشخصی حفظ می کند. تعداد کل وسایل حمل و نقل هسته ای استراتژیک نباید از ۸۰۰ دستگاه تجاوز کند.

در ماه اوت روسیه رژیم بازرسی مشتمل بر این معاهده را به حالت تعلیق درآورد و دلیل این اقدام را تحریم‌های غرب دانست زیرا بازرسان روسی را از انجام کار خود در ایالات متحده باز می‌ دارد و به واشنگتن مزیتی ناعادلانه می‌دهد. مسکو اعلام کرد که بازرسی تنها زمانی می تواند از سر گرفته شود که اصول توازن و برابری احیا شود.

پایان/

۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =