کاهش وابستگی به نفت با تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی

رئیس امور اقتصاد کلان برنامه و بودجه با بیان اینکه بهره گیری از مزایای دیپلماسی اقتصادی در برنامه هفتم بهترین فرصت برای قطع وابستگی به نفت است افزود: در تدوین برنامه هفتم دیپلماسی اقتصادی، به عنوان اولویت اصلی هم افزایی و انجام مراودات بازرگانی با محوریت وزارت خارجه است.

به گزارش تحریریه، جعفری رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برگزاری نشست تخصصی برنامه هفتم در حوزه دیپلماسی اقتصادی گفت: این نشست درجهت آسیب شناسی و بررسی چالش های های پیش روی در حوزه دیپلماسی اقتصادی با حضور کارشناسان اقتصادی وزارت خارجه، وزارت صمت،وزارت کشاورزی و فعالین بخش خصوصی برگزار و پیشنهادهای مهم برای طرح در برنامه هفتم مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به انتخاب دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از کلیدی ترین موضوعات برنامه هفتم توسعه گفت: دیپلماسی اقتصادی و گسترش بازارهای اقتصادی یکی مهم‌ترین راه ها برای خروج از بحران‌ها است و در همین راستا جلسات منظم و ده ها ساعت ها کار پژوهشی در سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.

رئیس امور اقتصاد کلان با بیان اینکه پرداختن به مقوله توسعه از منظر سیاست خارجی با بهره گیری از سازوکارهای دیپلماسی اقتصادی بسیار حائز اهمیت است ادامه داد: اولویت گذاری ها و هدف گذاری های کلان و راهبردی در برنامه هفتم می بایست ناظر بر «تحرک بخشی به چرخه قدرت ملی» و «تعیین جایگاه ایران در نظام اقتصاد بین الملل» باشد.چراکه دستیابی به رشد اقتصادی هدف گذاری شده بدون سرمایه گذاری خارجی و دسترسی به بازارهای جهانی میسر نخواهد بود.

جعفری با بیان اینکه احصای اولویت ها و اهداف کلان دیپلماسی اقتصادی برای طرح در برنامه هفتم تکمیل شده است تصریح کرد: با نگاهی به کشورهای منطقه، بویژه همسایگان و ظرفیت‌های درونی کشور قرار گرفتن اقتصاد در مسیر و دستیابی به اهداف مندرج در برنام هفتم توسعه دور از ذهن نیست.

رئیس امور اقتصاد کلان با تاکید بر اینکه سهم ایران در اقتصاد جهانی با استفاده از دیپلماسی اقتصادی افزایش خواهد یافت تصریح کرد: در برنامه هفتم قوانین برای دسترسی کسب و کارهای ملی به بازار های جهانی تسهیل خواهد شد و تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه افزایش خواهد داشت.

وی درمورد اهداف دیپلماسی اقتصادی در برنامه هفتم توسعه نیز گفت: سال ها اقتصاد کشور روی منابع نفتی تمرکز داشته است که با استفاده از ظرفیت های اقتصاد ملی در حوزه دیپلماسی اقتصادی وابستگی به نفت در طول اجرای برنامه هفتم کاهش و پس از چند دهه سایه سنگین نفت از بودجه کشور کم خواهد شد.

جعفری با بیان اینکه در برنامه هفتم به موضوع صادرات و مشوق های صادراتی توجه ویژه ای خواهد شد افزود: برای افزایش توان اثرگذاری در منطقه باید به سمت افزایش تجارت خارجی حرکت کرد.

بنابر این گزارش صفری معاون اقتصادی وزارت خارجه نیز ضمن تشریح برنامه های جاری این وزارتخانه بویژه در حوزه تسهیل گری روابط اقتصادی برای دستگاه های اقتصادی کشور گفت: توسعه با همکاری منسجم دستگاه ها و تعامل با کشورهای هدف میسر است.

به نقل از سازمان برنامه و بودجه، وی با اشاره به اقدامات وزارت خارجه در زمینه دیپلماسی اقتصادی گفت : در حوزه های سوآپ، نفت،گاز و کالا با کشورها مستقل مشترک المنافع توفیقاتی cisحاصل شده که ضروری است برنامه عملیاتی دقیق در این حوزه ها با ارائه احکام لازم در برنامه هفتم مطرح شود.

پایان/

۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 23251

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =