لیبی در کانون توجه چین

لیبی به چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت خام در جهان نگاه می کندو در مقابل پکن ضمن توجه به اهمیت ژئوپلتیک این کشور برای تقویت حضور در آفریقا روی ظرفیت ها در بازسازی لیبی حساب باز کرده است.

به گزارش تحریریه، بخش عربی زبان روزنامه «ایندیپندنت» نوشت، لیبی از فرصت نشست «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین با رهبران کشورهای عربی در ریاض استفاده و رهبر این کشور را تشویق کرد تا سرمایه گذاری های خود در لیبی را که به مدت یک دهه به دلیل اوضاع سیاسی و امنیتی ناگوار متوقف شده از سر بگیرد.

لیبی تلاش می کند چین را به همکاری در بازسازی این کشور تشویق کند. این اقدام فرصت چندمیلیارد دلاری را برای شرکت های چینی فراهم می کند. به ویژه این در شرایطی است که لیبی در سال ۲۰۱۸ میلادی با چین یک یادداشت تفاهمی را امضا کرد که به موجب آن لیبی بخشی از طرح ابتکار عمل «جاده و کمربند» خواهد بود.

روزنامه ایندیپندنت افزود: به نظر می رسد مقام های چین به دلیل اوضاع امنیتی شکننده در لیبی در دادن چراغ سبز برای بازگشت شرکت های این کشور به شمال آفریقا تردید دارند. رئیس جمهوری چین بهبودی اوضاع را شرط از سرگیری طرح های مورد توافق دو طرف اعلام کرد.

«محمد المنفی» رئیس شورای ریاستی لیبی هم تحقق ثبات و امنیتی را در گرو کمک چین به برگزاری انتخابات در لیبی و پایان دادن به دوره انتقالی و تحقق آشتی ملی فراگیر دانست.

لیبی در کانون توجه چین

از طرف دیگر روابط اقتصادی با چین هم برای لیبی اهمیت بالایی دارد زیرا پکن در طرابلس سرمایه گذاری بسیاری کرده است. شمار شرکت های چینی در لیبی در سال ۲۰۱۰ به حدود ۷۵ شرکت رسید که در زمینه زیر ساخت ها و ارتباطات، پروژه هایی را به ارزش ۲۰ میلیارد دلار پیش می بردند. با وجود اوضاع امنیتی ناگوار لیبی در نتیجه جنگ و درگیری ها و شکاف های سیاسی بازهم مبادلات تجاری میان دو کشور با سرعت بالایی افزایش یافت.

خرید نفت چین از لیبی طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ دو برابر شد. همچنین دو کشور در سال ۲۰۱۸ یادداشت تفاهمی را درباره طرح ابتکار عمل جاده و کمربند امضا کردند. پیش بینی می شود بانک آسیایی سرمایه گذاری (AIIB) که مقر آن در پکن است هم در بازسازی لیبی مشارکت کند.

چین نیز هدف خود را برای سرمایه گذاری در لیبی پنهان نکرده است. این کشور در پایان سال گذشته میلادی یک هیات اقتصادی بلندپایه را برای مشورت با مقامات و شرکت ها و بازرگان لیبیایی به این کشور اعزام کرد. این کشور طی سال های گذشته نشان داد که تلاش می کند برای رقابت در سرمایه گذاری در زمینه نفت وارد لیبی شود. شرکت «کروی پترولیوم» این کشور که در زمینه مشاوره و خدمات نفتی تخصص دارد برای دستیابی به مجوز همکاری در مناطق نفت خیز تلاش می کند.

همچنین شرکت نفت لیبی مذاکراتی را با شماری از شرکت های چین فعال در عرصه کاوش های ژئوفیزیکی در چارچوب طرح افزایش تولید ۳ میلیون بشکه در روز انجام داده است.

لیبی در کانون توجه چین

درکل لیبی به چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت خام در جهان نگاه می کند. چین با وجود فضای ناآرام در لیبی اهمیت ژئوپلتیک این کشور را درک می کند و برای پیشبرد طرح های خود در آفریقا به افزایش نفوذ خود در لیبی چشم دوخته است. لیبی کشور مهمی برای طرح رشد اقتصادی پایدار چین و توسعه بلند مدت آن است. زیرا چین نیاز روز افزونی به نفت دارد و لیبی هم می تواند در این زمینه نفت لازم را برای چین فراهم کند.

نکته مهم از دیدگاه پکن آن است که لیبی یکی از بزرگترین ذخایر نفت خام را در اختیار دارد و شرکت های تجاری و سرمایه گذاری چین از این کشور غنی که جنگ آن را ویران کرده و نیاز به بازسازی دارد، چشم پوشی نخواهند کرد.

پایان/

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 23307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =