تونس در آستانه انفجار

ناظران بر این باورند پس از یک انتخابات پر حرف و حدیث، تونس در آستانه ورود به یک بحران اقتصادی و انفجار اجتماعی دیگر قرار دارد زیرا کمیاب شدن کالاهای اساسی و گرانی قیمت ها شرایط را برای مردم این کشور بسیار سخت کرده است.

به گزارش تحریریه شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی به قلم «محمد علی لطیفی» درباره افزایش قیمت مواد غذایی و کمیاب شدن مواد غذایی و دارو در تونس نوشت، در شرایطی که اتحادیه عمومی کارگری تونس تهدید کرده است که به دلیل پایبند نبودن دولت به تعهداتش، به وظایف خود عمل نخواهد کرد، نگرانی ها درباره کمبود دارو و موضوع امنیت غذایی در تونس افزایش یافته است.

هنوز هم به دلیل کمبود سوخت صف های طولانی خودروها در پمپ بنزین ها قابل مشاهده است. همچنین شهروندان تونسی برای دستیابی به اندکی شکر و یا یک قوطی شیره با مغازه داران تنش و درگیری دارند. در کنار افزایش هزینه سوخت و حمل و نقل هنوز هم تونس در تامین نیازهای اساسی خود با بحران روبرو است.

این شرایط در حالی رخ می دهد که دولت هم اعلام کرده یارانه ها را حذف خواهد کرد، همین امر فشارها بر مردم تونس افزایش خواهد یابد. این نشان دهنده آن است که این کشور در آستانه ورود به یک بحران اقتصادی و انفجار اجتماعی است.

Tunisian economy continues to struggle - Al-Monitor: Independent, trusted  coverage of the Middle East

شبکه خبری الجزیره افزود: ناظران بر این باورند که پایان سال جاری میلادی برای مردم تونس که از کمیاب شدن کالاهای اساسی و گرانی قیمت کالاها به ویژه روغن، شکر، برنج، آرد و لبنیات رنج می برند، ناخوشایند خواهد بود. مصرف کنندگان و تاجران از افزایش سرسام آور قیمت ها به ستوه آمده اند. از زمان به قدرت رسیدن «قیس سعید» در تونس لیست کالاهایی که در بازارها کمیاب شده اند افزایش یافته است. آب معدنی، نوشیدنی های گازی دار، شیرینی های صنعتی و مرغ و کالاهای سوبسید دار در بازارها کمیاب شده است. قیمت سوخت هم به میزان 20 درصد افزایش یافته است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، قیمت تخم مرغ حدود 43.4 درصد، قیمت سبزی های تازه به میزان 32.4 درصد، گوشت گوساله 24.3 درصد، روغن به میزان 20.4 درصد، گوشت گاو 17.4 درصد از ماه اکتبر به بعد (در سه ماه اخیر) در تونس گران شده است. قیمت لباس و کفش هم نسبت به قبل 9.5 درصد و مواد شوینده 9.9 درصد افزایش یافت.

تونس در آستانه انفجار اقتصادی و اجتماعی

«آرام بلحاج» کارشناس مسائل اقتصادی می گوید نخستین عامل در ایجاد بحران، دولت تونس است. دولت در بحران کمبود نان نقش داشت. زیرا دولت به وعده های خود به عمل نکرد و سبب شد که نانوایی ها دست به اعتصاب زنند. همچین دولت در بحران کمبود دارو هم نقش اصلی را داشته است.

پایان/

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      1 0
      نسبت به تورم و گرانی ایران که چیزی نیست مومن مسجد ندیده