اظهارات رییس بانک مرکزی درمورد تورم و ارز عامیانه است

اینکه رییس بانک مرکزی می‌گوید انتظار تورمی باعث رشد تورم و نرخ ارز شده مانند این است که بگوییم عامل مرگ، تولد و عامل طلاق، ازدواج بوده و در حال حاضر اظهارات در همین سطح عامیانه است.

به گزارش تحریریه، علی قنبری درباره ادعای بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مبنی بر روند کاهشی نرخ تورم از سال آینده اظهار داشت: نمی‌دانیم بانک مرکزی و وزارت اقتصاد که مسئول کنترل تورم و ارزش پول ملی کشور هستنند، بر چه اساسی این نظرات غیرعلمی و بی‌معنی را اعلام می‌کنند. قیمت‌ها بر اساس تئوری‌های اقتصادی شکل می‌گیرد و مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ناتوانی خود را به پای مولفه‌های غیر محسوس و غیر ملموس می‌گذارند که قابل احصا هم نیستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت سیزدهم نتوانسته در تحقق هیچ یک از وعده‌های و تعهدات اقتصادی و قول‌هایی که به مردم داده موفق عمل کند، ادامه داد: نرخ رشد تورم، افزایش قیمت ارز، نرخ رشد بهای سکه، نرخ رشد بهای خودرو و مسکن گویای این هستند که دولت و به ویژه تیم اقتصادی دولت در این وعده‌های خود به مردم شکست خوردند و نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر نرخ رشد سرمایه‌گذاری صفر و نزدیک به منفی است یعنی از استهلاک ارتزاق می‌کنیم. همچنین اوضاع در نرخ رشد ضریب جینی بدتر شده‌ و نرخ رشد تورم هم ادامه دار بوده و نسبت به سال گذشته بدتر هم بوده‌است.

قنبری تاکید کرد: متاسفانه شاخص‌های کلان اقتصادی امیدوار کننده نیستند و اینکه چطور مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد چطور و چگونه روند تورم را در سال آینده کاهشی می‌بینند، معلوم نیست اما اگر تیم اقتصادی دولت با همین فرمان پیش برود، دولت سیزدهم به سمت سقوط خواهد رفت.

وی با اشاره به کسری بودجه و تبعات اقتصادی آن اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر شاهد شکاف بسیار زیاد درآمد و هزینه در بودجه هستیم که به افزایش کسری بودجه دامن زده‌ است. هیچ شاخصی که نشانگر این باشد که اوضاع اقتصادی کشور با ادامه این روند در سال آینده بهبود پیدا می‌کند، وجود ندارد بلکه شاخص‌ها حاکی از آن هستند که اقتصاد در سال آینده وضعیت بدتری نسبت به امسال خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: عواملی موثر در نرخ تورم، ارز، طلا، سکه و ... مانند درآمدهای نفتی، تجارت خارجی، سیاست خارجی و تعاملات با دنیا هیچ کدام امیدوارکننده نیستند و همه این مولفه‌ها نشان دهنده این هستند که در سال آینده شاخص‌های اقتصادی وضعیت خوبی نخواهند داشت. همین افزایش میزان و نرخ مهاجرت و افزایش انتظارات تورمی بیانگر آینده نه چندان دور اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به گفته‌های رییس بانک مرکزی درباره دلایل افزایش نرخ تورم اظهار داشت: رییس بانک مرکزی مدعی است که انتظارات تورمی باعث شده که نرخ ارز و تورم افزایش یابد اما سوال این است که مگر وظیفه شما در بانک مرکزی کنترل انتظارات تورمی نبوده‌ است؟ رییس بانک مرکزی مسئول حفظ و کنترل ارزش پول ملی کشور است و باید بتواند ارزش درآمد مردم را برای داشتن یک سفره آبرومند حفظ کند. اینکه رییس بانک مرکزی می‌گوید انتظار تورمی باعث رشد تورم و نرخ ارز شده مانند این است که بگوییم عامل مرگ، تولد و عامل طلاق، ازدواج بوده و در حال حاضر اظهارات در همین سطح عامیانه است.

قنبری درباره ادعای دولت درباره مهار نقدینگی و اثرگذاری آن در نرخ تورم گفت: آثار مهار نقدینگی باید در کاهش کسری بودجه دید اما شاهد آن هستیم که رییس سازمان برنامه و بودجه از کسری 200 هزار میلیارد تومانی حرف می‌زند. وقتی کسری بودجه افزایش پیدا می‌کند پول بی‌پشتوانه چاپ می‌شود و این عامل افزایش تورم می‌شود. در حال حاضر تلاش دولت برای پوشش هزینه‌های جاری است و خبری از بودجه عمرانی نیست و همین افزایش هزینه‌های جاری دولت عامل رشد نقدینگی و در نهایت رشد نرخ تورم است. از سوی دیگر متاسفانه امیدی هم برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید و افزایش صادرات نیست.

وی افزود: حال اینکه این آمار دولت هم مبنی بر مهار نقدینگی قابل اتکا نیست و داده‌ها در دست محققان و کارشناسان قرار نمی‌گیرد و عملکرد دولت را می‌توان در همین افزایش سرسام آور نرخ تورم دید.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: شاخص‌های اقتصادی پیام‌های خطرناکی می‌دهند و ماشین دولت سیزدهم بی‌ترمز و بی‌اختیار به سمت ناکجاآباد حرکت می‌کند.

منبع: ایلنا

پایان/

۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23341

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =