توقف خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی

با اتخاذ یک تصمیم کم سابقه، «لولا داسیلوا» رئیس جمهوری جدید برزیل خصوصی سازی شرکت های دولتی بزرگ برزیل را متوقف کرد.

به گزارش تحریریه، وب‌سایت خبری برزیل G۱ اعلام کرد «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس ‌جمهور جدید برزیل، برنامه‌های دولت این کشور برای فروش هشت شرکت دولتی بزرگ این کشور، از جمله شرکت نفت پترولئو برازیلیرو، معروف به پتروبراس، را از دستور کار کنار گذاشت.

لولا که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ در راس کار بود، در ۱ ژانویه ۲۰۲۳ به عنوان رئیس جمهور برزیل سوگند یاد کرد. وی در سال ۲۰۱۸ به دلیل اختلاس به زندان افتاد اما محکومیت های لولا در سال ۲۰۱۹ باطل شد و به او اجازه داده شد تا در انتخابات نامزد شود. وی سپس «ژائیر بولسونارو» را در انتخابات اکتبر شکست داد.

تصمیم برای حذف شرکت های دولتی از لیست فروش دارایی های دولتی یکی از اولین اقدامات رسمی این سیاستمدار چپ گر به شمار می رود.

به غیر از پتروبراس، این فهرست خصوصی سازی شامل Pre-Sal Petroleo، شرکت دولتی مسئول نظارت و فروش سهم دولت از نفت و گاز از قراردادهای مشارکت در تولید، به همراه شرکت خدمات پستی Correios و شبکه مدیریت پخش دولت فدرال Empresa Brasil de Comunicacaooperator بوده است.

توقف خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی

همچنین با دستور رئیس جمهوری جدید شرکت های خدمات فناوری اطلاعات سیستم رفاه اجتماعی برزیل، Dataprev، شرکت هسته ای دولتی Nuclep، شرکت خدمات فناوری اطلاعات Serpro و شرکت تامین ملی وزارت کشاورزی نیز از فهرست خصوصی سازی خارج شدند.

وی در اولین گام پس از بازگشت به قدرت خواستار اطمینان از تجزیه و تحلیل دقیق پیامدهای خصوصی سازی بر خدمات عمومی یا بازار شد. وی تاکید کرد که بانک های دولتی و شرکت های نفتی بزرگ مانند پتروبراس نقش کلیدی را در چرخه اقتصادی جدید این کشور ایفا خواهند کرد.

ناظران و رسانه ها اعلام کردند در ابتدای هفته شاخص سهام سائوپائولو ۳.۲۴ درصد و ارزش سهام پتروبراس حدود ۶ درصد سقوط کرد زیرا سخنرانی لولا در مراسم تحلیف باعث ترس سرمایه گذاران از سیاست های مداخله جویانه دولت شد. ارزش پول ملی برزیل هم ۱.۵ درصد کاهش یافت.

ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری سابق برزیل یک پوپولیست راست افراطی بود که طبق گزارش رسانه ها در مناقشات مختلف از فساد اقتصادی تا تخریب محیط زیست غرق شده بود.

البته گفتنی است که قبل از این دولت پیشین لولا داسیلوا هم به دلیل فساد گسترده در شرکت پتروبراس سرنگون شده بود.

پایان/

۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 23597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =