رئیس جدید مجلس آمریکا کیست؟

سرانجام «کوین مک کارتی» جمهوریخواه پس از ۱۵ بار رای گیری و با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس مجلس و سومین فرد پرقدرت آمریکا شد.

به گزارش تحریریه، جمهوری خواهان پس از یک روند رای گیری اختلاف برانگیز، «کوین مک کارتی» قانونگذار کالیفرنیایی را به عنوان رئیس جدید مجلس نمایندگان انتخاب کردند.

کوین مک کارتی، رهبر جمهوری خواهان، این هفته با عنوان رئیس مجلس نمایندگان وارد کنگره شد، سوگند یاد کرد و به یک هفته اختلافات داخلی پایان داد و به طور رسمی کنترل مجلس را به جمهوری‌خواهان واگذار کرد.

انشعاب در این حزب، همیشه نکته مهمی نبوده اما این بار به یک بن بست تاریخی تبدیل شد زیرا ۲۰ قانونگذار جمهوریخواه تندرو روندی را برای مقابله با تلاش ها و خنثی کردن انتصاب مک کارتی آغاز کردند تا بتوانند از رهبری که آن را بیش از حد دوستدار ساختار آمریکا می دانند، امتیازات بیشتری را کسب کنند.

رئیس جدید مجلس آمریکا کیست؟

کوین مک کارتی کیست؟

مک کارتی در ۹ دوره نماینده کنگره بوده و از سال ۲۰۰۷ نماینده منطقه کالیفرنیا شده است. او یکی از متحدان نزدیک «پل رایان» محافظه کار است و تقریباً یک دهه در حلقه های بالای حزب دارای پست های گوناگونی بوده است.

مک کارتی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ وی رهبر اکثریت و از سال ۲۰۱۹ تاکنون رهبر اقلیت بوده است.

مک کارتی یکی از حامیان اولیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بود و در طول دوران ریاست جمهوری اش در اکثر مسائل با او همسو بود. با این حال، او پس از انتخابات ۲۰۲۰ از ادعاهای ترامپ در مورد تقلب فاصله گرفت. پس از مدتی اما این دو با هم آشتی کردند و ترامپ از پیشنهاد او برای رئیس مجلس حمایت کرد.

چرا انتخاب مک کاریت اینقدر طول کشید؟

جمهوری خواهان با ۲۲۲ کرسی مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارند و این برای مک کارتی کافی بود تا در شرایط عادی به راحتی ریاست مجلس را به دست آورد. با این حال، به لطف مخالفت جناح محافظه‌کار حزب جمهوری‌خواه، که بسیاری از آنها اعضای «حزب آزادی» (The Freedom Caucus) طرفدار ترامپ هستند، تائید او ۱۵ دور رای‌گیری طول کشید.

در دور اول، ۱۹ جمهوری خواه با مک کارتی مخالفت کردند، اما در دور پانزدهم تعداد این مخالفان به ۶ نفر کاهش یافت و در نهایت مک کارتی در انتخابات پیروز شد. آخرین باری که رای گیری برای رئیس مجلس بیشتر از یک دور طول کشید به سال ۱۹۲۳ باز می گردد.

Here's what McCarthy faces as he looks to become the next House speaker |  PBS NewsHour

مخالفان او چه می خواستند؟

گروه آزادی مدت‌هاست که اعتقاد دارد مک کارتی برای سازش با حزب دموکرات گزینه بسیار مطلوبی است و به اندازه کافی در مورد مهاجرت، اصلاح هزینه ‌ها یا تنظیم رویکرد تهاجمی برای شرکت‌ های بزرگ فناوری نیست.

در حالی که برخی از اعضای این گروه - مانند مت گاتز، نماینده فلوریدا - تا زمان رای گیری نهایی مخالف مک کارتی باقی ماندند، برخی دیگر خواستار مجموعه قوانینی شدند که به آنها زمان بیشتری برای بررسی قوانین قبل از رای گیری و اختیارات بیشتر در مورد حذف یک سخنران در طول جلسات کنگره داده شود.

موضع مک کارتی در مورد اوکراین چیست؟

اوایل این هفته، گیتز درباره مک کارتی گفت وی کسی است که دیدگاه‌ ها و مواضعش مانند شن ‌های ریز بارها و بارها تغییر می‌کنند. در مورد کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین - که تقریباً همه دموکرات‌ ها و جمهوری‌ خواهان مشتاقانه از آن حمایت می‌ کنند و برخی از اعضای گروه آزادی مخالف هستند - به نظر می‌رسد که چنین باشد.

مک کارتی پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر گفت که اگر حزب جمهوری‌خواه کنگره را بازپس بگیرد، دیگر چک سفیدی را برای کیف صادر نمی کند. وی چند روز بعد تحت فشار سی ان ان، تغییر موضع داد و اظار داشت از اوکراین به شدت حمایت می کند، اما برای پاسخگویی هم تلاش خواهد کرد.

مک کارتی در ماه مه به یک بسته ۴۰ میلیارد دلاری کمک اقتصادی و نظامی برای اوکراین رأی مثبت داد، اما در ماه دسامبر علیه یک لایحه ۱.۷ تریلیون دلاری هزینه ای که شامل ۴۰ میلیارد دلار دیگر برای کیف می شدد، رای داد.

رئیس جدید مجلس آمریکا کیست؟

نظر رأی دهندگان چیست؟

بر اساس نظرسنجی راسموسن که اوایل این هفته انجام شد، کمتر از نیمی (۴۸٪) از رای دهندگان جمهوری خواه موافق انتخاب مک کارتی به عنوان رئیس مجلس از حزب جمهوریخواه بودند. این در حالی است که ۲۹ درصد اظهار داشتند که وی باید از رقابت کنار گذاشته شود و ۲۳ درصد نیز بدون نظر بودند.

حال با رفع بن بست، مجلس می تواند به کار معمول خود یعنی رای گیری در مورد قانون و نظارت بر ادارات دولتی بازگردد. مک کارتی وعده لایحه ای در مورد امنیت مرزها را هم داده و متعهد شده است که کمیته های او در مورد معاملات خارجی فاسد خانواده بایدن تحقیق کنند، نقش FBI را در سانسور اطلاعات آنلاین بررسی کنند و به منشأ کووید-۱۹ بپردازند.

پایان/

۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 23665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =