منطقه آزاد تجاری چین در خلیج فارس و جای خالی ایران!

چین بر تقویت همکاری‌های اقتصادی با عربستان سعودی تاکید دارد و در این راستا ایجاد منطقه آزاد تجاری چین-‌خلیج فارس را در «اسرع وقت» لازم می داند.

به گزارش تحریریه، موضوع تقویت روابط چین و عربستان در یک ماه اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرد. در این راستا چین در تلاش است تا منطقه آزاد تجاری خود را در خلیج فارس با همکاری ریاض ایجاد کند.

چند روز قبل در گزارش رسمی وزارت خارجه چین از گفت وگوی وزرای خارجه عربستان سعودی و چین عنوان شد دو کشور می خواهند همکاری‌های خود را در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری، مالی و فناوری پیشرفته گسترش دهند.

«فیصل بن فرحان» نیز در این گفت وگو تاکید کرد که عربستان سعودی روابط با چین را سنگ بنای مهم روابط خارجی می‌داند و کشورش به طور کامل به اصل چین واحد پایبند است.

پکن طی سال‌های اخیر تلاش‌های خود را برای تقویت روابط با منطقه، به ویژه با عربستان سعودی، بزرگترین تامین کننده نفت خام این کشور افزایش داده است. ایجاد منطقه آزاد تجاری در خلیج فارس پیشنهاد محوری برنامه‌های این کشور برای تضمین تامین امن انرژی مورد نیاز در زمان تنش‌های ژئوپلیتیکی و نوسانات قیمتی در بازار جهانی نفت است.

منطقه آزاد تجاری چین در خلیج فارس و جای خالی ایران!

«کین گانگ» در تماس تلفنی با وزیر خارجه سعودی بار دیگر خواستار ایجاد منطقه آزاد تجاری بین کشورش و شورای همکاری خلیج فارس در اسرع وقت شد و گفت، دو طرف باید در آینده افزایش همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، اقتصاد، انرژی، زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و توسعه تماس‌ها و هماهنگی‌ها را بررسی کنند.

وی افزود، کشورش از حمایت سعودی از مسائل مربوط به منافع اصلی چین بسیار تقدیر می‌کند و آماده همکاری با عربستان در پایبندی به اصل عدم مداخله در امور داخلی و حمایت از اصول اساسی دیگر در روابط جهانی است.

در جریان سفر چند ماه قبل «شی جین پینگ»، رئیس جمهوری چین به ریاض ۴۶ توافقنامه همکاری به ارزش ۵۰ میلیارد دلار امضا شد.

گفتنی است تهران و پکن نیز پیش‌تر یک سند همکاری‌های ۲۵‌ساله موسوم به «سند همکاری راهبردی و جامع ۲۵ساله ایران و چین» امضا کرده بودند. مقام‌های ایران اعلام کرده بودند که بر مبنای این سند چین در ایران ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها انجام می دهد.

پایان/

۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 24056

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      0 0
      ایران چه به انتخاب و چه به اجبار ، بلاخره باید بپذیریم که راه دیگری رو برگزیده و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری و بازار های مالی قابل اتکا و با ثبات در دنیا محسوب نمیشه. نظرم اینه که شاید می شد به نحوی هوشمندانه تر برنامه ریزی می شد و ضمن حفظ ارزش ها، اهرمهای قدرت ملی و اقتصاد و فرهنگ رو با هم ارتقا داده بودیم و کاش امروز هوش بشویم تا عقبتر نیافتیم.