تعهدات اقلیمی، فقط برای غیر اروپایی ها الزامی است!

پس از توقف عرضه گاز روسیه، مصرف زغال سنگ در فنلاند به شدت افزایش یافت زیرا نیروگاه ها بدون توجه به تعهدات اقلیمی هلسینکی، بار دیگر به مصرف این ماده برای تولید برق روی آورده اند.

به گزارش تحریریه، اداره آمار فنلاند اعلام کرد که مصرف زغال سنگ در این کشور در سال گذشته ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است زیرا این کشور استفاده خود از این ماده فسیلی را در تولید برق و گرمایش افزایش داده است.

بیشترین افزایش در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به ثبت رسید که مصرف زغال سنگ با جهش ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل به ۱.۴۹ میلیون تن رسید و مصرف سالانه بیش از یک چهارم افزایش یافت.

این آژانس اعلام کرد مصرف زغال سنگ سخت به عنوان سوخت در تولید برق و گرما بیشتر از دیگر بخش ها افزایش داشته است.

تعهدات اقلیمی، فقط برای غیر اروپایی ها الزامی است!

این موضوع در تضاد کامل با برنامه های انتقال انرژی سبز فنلاند است. در سال ۲۰۱۸، دولت این کشور متعهد شد که استفاده از زغال سنگ در بخش انرژی را از سال ۲۰۲۹ ممنوع کند.

با این حال، سال گذشته هلسینکی مجبور شد پس از کاهش واردات از روسیه، برخی از نیروگاه‌های زغال‌سنگ را که قبلاً از چرخه کار خارج کرده بود، احیا کند.

مسکو در ماه مه گذشته، پس از اینکه شرکت روسی Inter RAO برای برق فروخته شده از طریق صرافی پاناروپایی Nord Pool، پرداختی دریافت نکرد، تامین برق برای فنلاند را متوقف کرد.

تعهدات اقلیمی، فقط برای غیر اروپایی ها الزامی است!

اتحادیه اروپا به دنبال جایگزینی برای نفت و گاز روسیه است زیرا وعده داده تا به وابستگی خود به انرژی این کشور تحریم شده پایان دهد. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، بحران جهانی انرژی ناشی از افزایش قیمت گاز طبیعی، مصرف زغال سنگ را در سال گذشته به بالاترین میزان در ده سال اخیر رسانده است.

این امر به ویژه، تقاضا برای سوخت فسیلی در زمینه تولید برق، به طور قابل توجهی در اتحادیه اروپا افزایش یافته است و انتظار می رود در سال های آینده نیز همچنان بالا بماند، زیرا بسیاری از کشورها نیروگاه های زغال سنگ خود را با وجود تعهدات سبز خود و تنها به دلیل ترس از کمبود گاز بازگشایی کرده اند.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا تولید زغال سنگ را در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۷ میلیون تن افزایش دهند.

پایان/

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 24112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =