استاندارد دوگانه باغبان اروپا/تسلیح اوکراین و روسیه فرق دارد

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که بین تسلیح اوکراین و روسیه فرق زیادی وجود دارد و بروکسل بر اساس استانداردهای خودش به این موضوع می نگرد.

به گزارش تحریریه، «جوزپ بورل» دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، از تشریح اظهاراتش به «وانگ یی» همتای چینی خود در زمینه وجود تفاوت بین کمک های تسلیحاتی غرب به اوکراین با ارسال سلاح دیگر کشورها به روسیه خودداری کرده است.

بورل که پیش از این اظهاراتش به خاطر توصیف غرب به عنوان باغ و بقیه جهان همچون جنگل بسیار مورد توجه و انتقاد قرار گرفت، نتوانست در مقابل وانگ که از مسئول سیاست خارجی اروپا پرسید چرا وقتی بروکسل در حال ارسال حجم وسیعی از سلاح به کیف می باشد، تا به این اندازه نگران است که پکن به مسکو سلاح بدهد؟ پاسخ بدهد.

استاندارد دوگانه باغبان اروپا/تسلیح اوکراین و روسیه فرق دارد


وانگ و بورل هفته گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر ملاقات کردند. پس از آن بود که مونیخ هشدار داد هرگونه کمک چین به ارتش روسیه از سوی اتحادیه اروپا خط قرمز تلقی خواهد شد.

بورل روز سه‌شنبه در نشست ناتو با خبرنگاران هم گفته بود که او و وانگ در مونیخ گفت وگوی صریحی داشتند و در این گفت وگو، مقام چینی به صراحت گفت که پکن به کشورهای در حال جنگ تسلیحات نمی دهد و هیچ برنامه ای برای ارائه تسلیحات به روسیه ندارد. به گفته بورل، وانگ گفت: این اصل مهم سیاست خارجی چین است.

با این حال، بورل گفت که وانگ از او پرسید: چرا وقتی شما برای اوکراین تسلیحات ارسال می کنید، نگران چین هستید که شاید برای روسیه سلاح تهیه کند؟

وی پاسخ داد که این دو موضوع دارای تفاوت بزرگ هستند و اروپا آن ها را دو سناریوی مختلف می داند. بورل افزود که در جنگ اوکراین چیزهای مهمی از نظر اروپایی ها در خطر است.

بورل تنها دیپلمات ارشد غربی نیست که به پکن در مورد حمایت این کشور از ارتش روسیه هشدار داده است. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده هم هفته گذشته مدعی شد که واشنگتن از حمایت غیرمرگبار چین از مسکو آگاه بوده است و تهدید کرد که اگر این حمایت به سلاح های کشنده تسری یابد، عواقب جدی برای پکن به همراه خواهد داشت.

در مقابل وزارت خارجه چین هم به بلینکن با روشی مشابه پاسخ داد و از ایالات متحده خواست تا به طور جدی در مورد نقش خود در دامن زدن به مناقشه اوکراین بازنگری کند.

سخنگوی وزارتخانه چین تصریح کرد: این ایالات متحده است که سلاح‌ های خود را به سمت میدان نبرد روانه کرده نه چین.

پایان/

۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =