سوگلی کابینه سیزدهم، و سیاست واردات خودرو یا شامورتی بازی 11 گانه؟

طرح های مرموز وزارت صمت برای بازار خودرو باعث شده است شاهد ایجاد یک معمای حیرت آور باشیم که نتیجه آن باعث بی آبرویی شده است.

به گزارش تحریریه، طرح های مرموز وزارت صمت با میدان داری فاطمی امین و منوچهر منطقی برای بازار خودرو باعث شده است تا شاهد ایجاد یک معمای حیرت آور باشیم که نتیجه آن باعث بی آبرویی کشور شده است، اما با کمال حیرت؛ نه دولت به این موضوع اهمیت می دهد و نه برای مجلس مهم است.

شرایط واردات خودرو اعلام شده از طرف وزارت صمت نشان می دهد که اصرار بر هر کاری غیر از سیاست اصولی، درست و امتحان پس داده آزادسازی واردات برای همه مردم بدون تعریف رانت و فساد؛ در دستورکار قرار دارد، و تیم اقتصادی دولت دست بردار نیست و تا زمانی که این دولت با چنین تفکری بازار خودرو را مدیریت می کند اصلاحی در کار نخواهد بود و فاجعه قیمت های نجومی اوضاع خطرناکی را در سال 1402 ایجاد می کند.

شرایط حیرت آور واردات خودرو به این شرح است:

  1. از ۶ اسفند ماه آغاز می‌شود و مبلغ پیش پرداخت برای خرید خودروهای وارداتی ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
  2. شرکت‌کنندگان در این طرح علاوه بر داشتن شرایط عمومی مانند داشتن گواهینامه و نداشتن پلاک فعال، تا یک سال نمی‌توانند سند خودرو را به کسی منتقل کنند را رعایت کنند.
  3. در این دوره 100 هزار نفر انتخاب می شوند و بعد از قرعه کشی عرضه خودروها انجام می شود به نحوی که متقاضیان متناسب با ظرفیت، خودروها را انتخاب می کنند و سه روز مهلت دارند تا هزینه (CFR) (هزینه ارزش کالا و کرایه حمل تا بندر مقصد) را به صورت پیش پرداخت واریز کنند و خودروها را حداکثر 3 تا 6 ماه با تکمیل وجه تحویل می گیرند.
  4. اگر متقاضی در زمان مقرر محصول را دریافت نکرد می تواند ماهانه جریمه دیرکرد 7.5 درصدی و 5 درصد هزینه ابطال را دریافت کند.
  5. به هر کد ملی فقط یک دستگاه خودرو تعلق می‌گیرد. متقاضی ملزم به ارائه اصل و تصویر گواهینامه رانندگی خودرو است.
  6. حداقل فاصله از آخرین خرید (ثبت نام یا تحویل خودرو) در شرکت های ایران خودرو و سایپا 48 ماه است.
  7. اگر خودرویی تقاضای بیشتری داشته باشد، حق تقدم با شماره‌های اولی است که در قرعه‌کشی برنده شده‌اند البته این موضوع هیچ ارتباطی با زمان ثبت‌نام ندارد بلکه وابسته به شانس افراد در قرعه‌کشی است!
  8. اگر فردی از بین خودروهای عرضه شده در مرحله اول انتخاب نکند و به دنبال خودروی دیگری باشد، حق تقدم او تا زمان انتخاب خودرو حفظ می‌شود و باید 500 میلیون تومان را نیز در حساب خود نگه دارد در غیر این صورت اگر متقاضی هر مبلغی از 500 میلیون تومان برداشت کند، درخواست خرید خودرو لغو خواهد شد.
  9. در مرحله دوم پرداخت که به عوارض گمرکی است که زمان رسیدن خودرو به بنادر و ترخیص محاسبه شده و بعد از اعلام این مبلغ از سوی گمرک و سازمان حمایت، متقاضی باید آن را پرداخت کند.
  10. مرحله سوم پرداخت هم زمان تحویل و مربوط به هزینه پلاک و غیره است.
  11. در اصل مرحله اول و سوم پرداخت، مانند فروش خودروهای داخلی است و مرحله دوم به آن‌ها اضافه شده است؛ نکته مهم اینجاست این مبالغ نهایی نیست و بر اساس قیمت روز محاسبه خواهد شد.

وزارت حیرت انگیز صمت در پایان برای ایجاد شادی در دل مردم تاکید کرده است که بر اساس آمار، تاکنون حدود 85 تا 90 هزار دستگاه خودرو وارداتی ثبت سفارش شده است و تعدادی خودرو نیز در مسیر ورود به ایران قرار دارد. این برنامه نیز به سرنوشت سایر برنامه های وزارت صمت که در دوره فاطمی امین علیل شده است تبدیل خواهد شد.

پایان/

۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 24406

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =