رشد 67 درصد قیمت مسکن در ایران طی سال 2022

بر اساس آمار رسمی قیمت مسکن در ایران طی سال 2022 میلادی رشد با رشد بیش از 67 درصدی پس از ترکیه در رتبه دوم بیشترین تورم دنیا در این حوزه قرار داشته است.

به گزارش تحریریه، روز گذشته یکی از خبرگزاری‌های داخلی در گزارشی با عنوان «جزئیات گرانی مسکن در ۶۴ کشور/ ترکیه رکورددار تورم مسکن شد» به تشریح روند افزایشی قیمت مسکن طی سال 2022 میلادی پرداخت.

در این گزارش آمده است: بررسی تغییرات قیمت مسکن در 70 کشور دنیا نشان می‌دهد 64 کشور در این سال با افزایش 9 صدم تا 189 درصدی قیمت مسکن مواجه بوده‌اند. فقط 6 کشور قطر، کامبوج، کلمبیا، ماکائو، مجارستان و هنگ‌کنگ تورم منفی در بازار مسکن در سال 2022 داشته‌اند. قیمت مسکن در قطر 3.7 درصد کاهش داشته است.

بالاترین رقم تورم مسکن در میان کشورهای مورد بررسی به ترکیه اختصاص داشته است. قیمت مسکن در این کشور در یک سال گذشته 189 درصد افزایش داشته است.

در گزارش مذکور که منبع آن مشخص نیست ادعا شده ویتنام با 27.1 درصد در رتبه دوم بیشترین افزایش قیمت مسکن در سال 2022 میلادی قرار داشته است. روسیه نیز با 26.8 درصد افزایش قیمت قرار گرفته است.

نکته عجیب گزارش منتشر شده، عدم اشاره به وضعیت بازار مسکن ایران و افزایش قیمت این بخش طی سال 2022 میلادی است.

این در حالی است که در واقعیت و در یکسال منتهی به دیماه امسال بازار مسکن کشور وضعیت نابسامانی را پشت سر گذاشت. مطابق آمار بانک مرکزی از تحولات این بخش طی دیماه سال 140 متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده 32 میلیون و 900 هزار تومان بود.

از سوی دیگر بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن متوسط قیمت مسکن تهران (آمار تحولات سایر استان‌ها و کل کشور منتشر نمی‌شود) طی دیماه سال جاری به حدود 55 میلیون تومان افزایش یافته است.

مقایسه این اعداد نشان می‌دهد قیمت مسکن طی یکسال منتهی به دیماه امسال بیش از 67.1 درصد افزایش یافته است. این بدان معناست که پس از ترکیه، ایران بیشترین تورم مسکن در بین کشورهای دنیا را داشته است.

پایان/

۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24477

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =