۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
وزارت اقتصاد و تزلزل در بازار ارز

محمدمهدی نثاری در یادداشتی به بررسی بازار ارز و مدیریت وزارت اقتصاد پرداخت که نکات مهمی را نشان می دهد.

تصمیمات خلق الساعه و اجرای آن پدیده ای است که از ابتدای انقلاب همیشه مدیران ما در دولتهای مختلف نهادینه شده واز آنجائیکه هیچ وقت هیچ مدیری برای تصمیمات غلط و نادرستی که عمدتا با خسارتهای مادی ومعنوی زیادی به کشور و مردم تحمیل نموده همراه بوده است و متاسفانه هر مدیری در هر رده و سطحی که مسئولیت می‌پذیرد با وتو کردن اقدامات مدیران گذشته و با بایکوت نمودن تلاش‌های انجام شده. طرح و ایده های خود را در آن مجموعه با اندک مطالعه و تحقیقات عملیاتی می‌نماید، که نتیجه آن تقریبا در تمام دولتها، وزارتخانه ها، و سازمانها و حتی شرکت‌های تولید کوچک و بزرگ به خوبی مشهود است.

یکی از آثار این تصمیمات خلق الساعه توقف ۳۵۰۰ طرح ملی در دولت ۱۱ و۱۲ که از دولت نهم و دهم با پیشرفت فیزیکی بین ۲۰ تا ۹۰ درصد است که اگر بموقع خودش انجام می‌شد قطعا بسیاری از کمبودها وضعف های زیر ساختی و زیربنایی را نداشتیم، مثل کمبود برق، عدم ذخیره سازی گاز در مخازن زیرزمینی مناطق شمالی کشور، تکمیل پروژهای ریلی و مسکن و..از جمله این بی تدبیری ها است که در نظام ساختار حکومتی و دولتی با آن روبرو هستیم. شاید وقتش رسیده باشد قانون اختیارات دولتها و ریاست جمهوری مورد بازبینی قرار گیرد، تا با تغییر دولتها کل برنامه های اقتصادی، صنعتی. علمی و....کشور دستخوش تغییر نگردد و رئیس جمهور و دولت و مدیران بعدی مثل همه جای دنیا مجری و ادامه دهنده اقدامات تدوین و تصویب شده قبلی باشند مگر طرح های و برنامه های جدید.که خوشبختانه در دولت سیزدهم این رویه و عادت اپیدمی شده کمتر بهش تکیه شده و حرکتشان منطقی تر است.

ولی متاسفانه تصمیمات اتخاذ شده در حوزه خودرو، و در ابعاد وسیع تر وزارت صمت بوده که در حوزه تامین کالاهای اساسی با ثبات قیمت ونظارت های مربوطه حتی برای یکماه و از همه مهمتر وزارت اقتصاد و دارایی است که الحق صدای دوست ودشمن را با اقدامات نسنجیده خود درآورده، و حتی تذکرات و توصیه های رهبری عزیز هم کارساز نبوده و رئیس جمهور محترم و دولت محترم با دادن وعده های گوناگون قول بهبود اوضاع را می‌دهند ولی هیچ نشانه ایی از بهبود ویا روند مثبتی که امیدوار کننده باشد دیده نمی‌شود. و وعده های داده شده توسط این دو وزارتخانه از عید ۱۴۰۱ محقق نشده و بیشتر با آمار و آرام بازی نمودند تا واقعیت مثل تولید خودرو و قیمت ارز که فشار سنگینی برمردم وارد می‌کنند.

تصمیمات خلق الساعه در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی باعث گردیده اوضاع بازار پول و سرمایه و ارزی بسیار آشفته و سر در گم است.

اختصاص ۵۰۰۰ دلار فقط با کارت ملی ایده چه کسی بوده. چرا بدون مطالعه با توجیحات روبنایی ارز مملکت را بدون ضابطه فقط با کارت ملی بدون در نظر گرفتن نیاز خریدار باهدف تامین نیاز بازار (البته بازار دلالان وسفته بازان) و خالی شدن حباب که یک دهه گوش همه را کر کرده بر چه مبنایی اتخاذ گردید. چرا دولت و ریاست محترم جمهور قبول نمودند. جهانگیری یه جور ارز را بباد داد آقای فرزین هم یه طور دیگر. مسببین این تصمیم واین خسارت باید پاسخگو باشند و تاوان تصمیات خود رابدهند.

از انتخاب نا میمون تخریب کننده بازار بورس در دولت دوازدهم بعنوان رئیس کل بانک مرکزی در دولت سیزدهم گرفته تا تصمیماتی که بعضا عمری کمتر از یکماه داشته. حجم نقدینگی و پایه پولی نه تنها متوقف نشده بلکه خلق پول و تاثیرات منفی آن و سیاستهای نا کارآمد پولی و ارزی، ثبات بازار اقتصاد را برهم زده و باید شاهد دلار ۵۰ هزارتومنی و سکه ۳۰ ملیون تومن باشیم.

بدنبال شتاب رو به بالای دلار رئیس کل محترم بانک مرکزی امروز اعلام نمودند ارز به شکل قبلی دیگه داده نمیشه واز امروز با فرمول حدید و...با توجه به نیاز کشور قیمت گذاری می‌شود. از آنجائیکه تصمیمات جدید هم در شرایط متعادل نبود باید توقع داشته باشیم حرکت‌های نامتعارف اقتصاد را شاهد باشیم واین یعتی شکست دوباره طرح و افزایش دوباره قیمت‌ها خداربداد مردم برسد. بی شک در تمام دنیا کشوری مثل ما که داری چند نوع بازار پولی وارزی باشد پیدا نمی کنید (بازار نیمایی،ارز مسافرتی،بازار مشترک،و...) تمام اینها دلیلی بر استیصال مدیران عرصه پولی و ارزی ودبازاررسرمایه در دولت قبل و فعلی است. همچنین نمایندگان مجلس در حوزه تصمیم گیری است.

هر چند اصلاحات اقتصادی که از پایه و بنیان مشکل دارد و مافیای مختلفی در آن نقش تعیین کننده دارند و تحریم‌ها که یه وقت ۲۰درصد یه وقت ۸۰درصد نقش دارد نمیشود خیلی انتظار داشت ولی افزایش ۸۵ درصدی نرخ ارز در ۱۸ ماهه اول دولت‌های مختلف بی‌سابقه بوده. جناب آقای رئیسی عزیز قبول بفرمائید سیاست‌های حضرتعالی در استفاده از نیروهاییکه مسبب وضع موجود هستند وبودند در نا کارآمدی تصمیمات شما و دولت شما تاثیر فراوانی دارد. بخدا این هنر نیست کسی که بشما رای نداده بقول خودتان و انقلاب وامام و رهبری را قبول ندارد ‌در پست‌های مدیریتی نقش آفرینی کنند.

لطفا تا دیر نشده فکری برای تیم اقتصادی و صمت بکنید.
مگس ها روی زخم می‌نشینند.

پایان/

۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 24361

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =