بی‌توجهی هند به دستورات واشنگتن

باوجود فشارهای کاخ سفید، پالایشگاه های نفت هند همچنان محموله های نفت مسکو را با تخفیف خریداری می کنند و به همین دلیل واردات نفت این کشور از روسیه رکورد بالایی رسید.

به گزارش تحریریه، «تارنمای هندو» به نقل از ردیاب محموله Vortexa در گزارشی نوشت: صادرات نفت روسیه به هند، در فوریه به رکورد ۱.۶۲ میلیون بشکه در روز رسید. روسیه برای پنجمین ماه متوالی به بزرگترین تامین کننده نفت خام هند تبدیل شده است. هند نیز سومین واردکننده بزرگ نفت خام جهان پس از چین و آمریکا به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت مسکو به این کشور ۲۸ درصد ماه به ماه افزایش یافته و از مجموع تحویل نفت عراق و عربستان سعودی که برای ده ها سال تامین کنندگان اصلی هند بودند، پیشی گرفت.

واردات هند از عربستان سعودی با کاهش ۱۶ درصدی ماهانه به ۶۴۷۸۰۰ بشکه در روز رسید، در حالی که واردات این کشور از عراق هم به ۹۳۹۹۰۰ بشکه در روز رسید.

روسیه در حال حاضر ۳۵ درصد از کل واردات نفت هند را تامین می کند که نشان دهنده افزایش قابل توجه سهم آن نسبت به سال ۲۰۲۱ است که کمتر از ۱ درصد از بازار انرژی هند را در اختیار داشت.

بی‌توجهی هند به دستورات واشنگتن

دهلی نو بلافاصله پس از شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین و روسیه شروع به افزایش خرید نفت خام روسیه کرد. تحریم ها و محدودیت‌ های غرب علیه مسکو موجب شد روسیه خریداران سنتی نفت خود را در کشورهای غربی از دست بدهد. شرایط کاخ کرملین را مجبور کرد تا با ارائه تخفیف‌ های زیاد به دنبال بازارهای جایگزین برای انرژی خود باشد.

سرنا هوانگ، رئیس تحلیل آسیا و اقیانوسیه می گوید پالایشگاه‌های هندی از افزایش حاشیه‌ های پالایشی ناشی از فرآوری نفت خام روسیه برخوردار هستند. تمایل پالایشگاه‌ها به واردات بشکه‌های نفت خام روسیه تا زمانی که شرایط اقتصادی مطلوب باشد و خدمات مالی و لجستیکی برای حمایت از این تجارت در دسترس باشد، احتمالاً پرقدرت باقی خواهد ماند.

هند علیرغم درخواست غرب برای توقف واردات، خرید نفت از روسیه را ادامه داده است. دهلی نو تاکید دارد که امنیت انرژی اولویت اصلی آن است و براساس تمایل خود در مورد ادامه کار با تامین کنندگان نفت تصمیم می گیرد.

به گفته «دنیس علیپوف» سفیر روسیه در هند، تحریم های غرب در واقع روسیه و هند را به یکدیگر نزدیکتر کرده و باعث رشد بی سابقه تجارت دوجانبه شده است.

پایان/

۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 24562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =