توافق ایران و عربستان؛ پیروزی ژئوپلتیکی چین

کارشناسان بر این باورند که آثار از سرگیری روابط میان ایران و عربستان به روابط تهران و ریاض محمدود نمی ماند و در تقویت ثبات منطقه و پایان دادن به تنش ها در منطقه نقش خواهد داشت و از این جهت مهمترین پیروزی ژئوپلتیکی را برای پکن در منطقه محسوب می شود.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در بخشی از گزارش خود درباره از سرگیری روابط دیپلماسی ایران و عربستان و تلاش برای حل اختلافات از طریق گفت و گو نوشت، ایران و عربستان در بیانیه مشترکی که در چین منتشر کردند از سرگیری روابط دیپلماسی و حل اختلافات از طریق گفت و گو را اعلام کردند. این توافق که همزمان با انتخاب «شی جینگ پینک» به عنوان رئیس جمهوری چین برای سومین بار صورت گرفته است دارای اهمیت بسیار بالایی است. زیرا این توافق در تقویت ثبات منطقه و پایان دادن به سال ها تنش میان دو کشور قدرتمند منطقه نقش خواهد داشت.

دو طرف ایرانی و عربستانی از تلاش های عراق و پادشاهی عمان در میزبانی از چندین دور مذاکره میان دو کشور طی دو سال گذشته قدردانی کردند. همچنین این دو کشور از چین به دلیل طرح ابتکار عمل این کشور و نظارت بر مذاکرات تهران و ریاض قدر دانی کردند.

روزنامه «وال استریت ژورنال» در تحلیل میانجیگری موفقیت آمیز چین در این زمینه نوشت، این توافق میان ایران و عربستان یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای چین در منطقه ای به شمار می رود که مدت ها زیر کنترل آمریکا بود.

«لقاء مکی» پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی اماراتی هم در صفحه «توییتر» خود نوشت، از سرگیری روابط ایران و عربستان یک رویداد بسیار مهم است و تاثیر مستقیمی بر روی بسیاری از پرونده های مهم منطقه خاورمیانه به دنبال خواهد داشت. اگر چین بتواند این رویداد را به گونه ای سامان دهد که به تنش های کنونی پایان دهد این کشور با این موفقیت خود توانست مهمترین پیروزی ژئوپلتیکی را برای خود در منطقه رقم زند.

توافق ایران و عربستان؛ پیروزی ژئوپلتیکی چین

به نوشته تارنمای الخلیج اونلاین، ناظران انگیزه چین از وساطت میان ایران و چین را به شماری از تحولات در عرصه بین المللی و افزایش دامنه رقابت میان قدرت های بین المللی برای گسترش نفوذ در منطقه ارتباط می دهند. زیرا چین تلاش می کند روابط خود را با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تقویت سازد تا بتواند در این کشورها سرمایه گذاری گسترده ای را انجام دهد.

در این زمینه بخش عربی زبان روزنامه «ایندیپندنت» از قول «جاناتان فولتون» کارشناس مسائل سیاسی نوشت، این توافق به منزله نخستین ورود تاثیر گذار چین به دیپلماسی منطقه خاورمیانه است.

«محمد عید الشتلی» تحلیلگر مسائل راهبردی و کارشناس مسائل منطقه ای و بین المللی در گفت و گو با الخلیج آنلاین بر این باور است که چین در عرصه بین المللی نقش بسیار مهمی پیدا کرده و اکنون اصلی ترین ضامن توافق عربستان و ایران است. چین، همپیمان ایران به شمار می رود. از سوی دیگر چین با عربستان دارای روابط خوبی است.

China's Xi vows to buy more Mideast oil as US focus wanes – CBS17.com

وی افزود: این توافق دارای سه بند اصلی است که باید جنبه اجرایی به خود گیرد. برپایه این توافق، این دو کشور نباید در امور داخلی یکدیگر دخالت کنند. همچنین این دو کشور باید به حاکمیت کشورهای منطقه و جهان احترام گذارند و توافق های امنیتی و تجاری گذشته را فعال سازند. اعلام موفقیت وساطت چین در از سرگیری روابط ایران و عربستان یک پیروزی دیپلماتیک هم برای چین در عرصه بین المللی به شمار می رود زیرا چین می خواهد در خاورمیانه و آفریقا نقش مهمی را بازی کند.

این موفقیت پشتوانه بزرگی برای شی جین پینگ به شمار می رود که بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری چین انتخاب شده است. همچنین توافق زمینه را برای برقراری صلح فراگیر فراهم می کند که با منافع کشورهای تاثیر گذار منطقه خاورمیانه همسو است. توافق می تواند سبب حل شدن بسیاری از پرونده های بلاتکلیف در منطقه خاورمیانه شود.

پایان/

۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 24673

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =