فروپاشی اقتصادی تونس؛ واقعیت یا بزرگنمایی؟

کارشناسان مسائل اقتصادی تونس ادعا دارند مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا با بزرگنمایی مشکلات اقتصادی در این کشور به دنبال پیش بردن مطالبات خود و تحمیل شرایط خود بر تونس و باج خوایی از آن هستند.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» چاپ لندن نوشت؛ به تازگی پس از کاهش رشد تولید ناخالص داخلی تونس و رسیدن تورم به بالاتر از رقم 10 درصد، مقامات کشورهای خارجی یکی پس از دیگری نسبت به فروپاشی اقتصاد تونس هشدار داده اند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست وزیران امور خارجه این اتحادیه در بروکسل گفت از وخامت اوضاع سیاسی و اقتصادی تونس و ترس از فروپاشی آن احساس نگرانی می کند. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هم هشدار داد اقتصاد تونس در مسیر ناشناخته ای حرکت می کند و آنها تنها کاری که می توانند انجام دهند دستیابی به توافق با صندوق بین المللی پول است.

فروپاشی اقتصادی تونس؛ واقعیت یا بزرگنمایی؟

در برابر چنین اظهاراتی وزارت امور خارجه تونس از اتحادیه اروپا خواست که ویژگی اوضاع تونس و حساسیت اوضاع کنونی را درک کنند و با اتخاذ یک گفتمان مسئولانه و سازنده که منعکس کننده واقعیت ها باشد از آنچه در چارچوب برقراری یک دموکراسی واقعی به دست آمده قدردانی کند.

به نوشته روزنامه القدس العربی، این نخستین بار نیست که نسبت به فروپاشی اقتصادی تونس هشدار داده می شود. پیش از این نیز روزنامه «نیویورک تایمز» در ماه مه سال 2022 اعلام کرده بود اقتصاد تونس به سوی فروپاشی پیش می رود و به دلیل مدیریت ناگوار و پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و جنگ اوکراین از شکست اقتصادی رنج می برد.

این در حالی است که کارشناسان مسائل اقتصادی تونس بر این باورند که در موضع گیری ها درباره وخامت اوضاع اقتصادی تونس سیاه نمایی شده است. در این زمینه «رضا الشکندالی» کارشناس مسائل اقتصادی تونس به بخش عربی زبان خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گفت در موضع گیری ها درباره اقتصاد تونس بزرگنمایی شده است. تونس با بحران مالی به ویژه کاهش منابع مالی خارجی و ناکامی در رسیدن به توافق با صندوق بین المللی پول روبرو است، اما اقتصاد آن در معرض فروپاشی نیست.

وی افزود تونس اکنون به اتحادیه اروپا نیاز دارد و این اتحادیه را به عنوان حامی مالی خود به شمار می آورد. چشم پوشی تونس از اتحادیه اروپا سبب زیان بیشتر آن می شود. پس باید با احتیاط رفتار کند. اتحادیه اروپا می تواند به تونس کمک کند و از دروازه های آن برای دستیابی به بازارهای دیگر استفاده کند. نمی توان از اتحادیه اروپا به عنوان شریک اقتصادی سنتی تونس چشم پوشی کرد و این اقدام به راهبردی کامل از طریق جست وجوی سرمایه گذاران دیگر نیاز دارد که با شرایط تونس موافقت کنند. جایگاه راهبردی تونس به عنوان دروازه ای برای سرمایه گذاری و اقتصاد و کلیدی برای ورود به مذاکره با شماری از کشورها در آفریقا و سرمایه گذاری در این قاره است.

«عبدالجلیل البدوی» کارشناس مسائل اقتصادی تونس هم به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت اظهارات مسوولان خارجی درباره اقتصاد تونس در راستای باج خواهی از این کشور مطرح است. آنها با بزرگ جلوه دادن مشکلات اقتصادی به دنبال پیش بردن خواسته هایشان و تحمیل شرایط خود بر تونس هستند.

Migrants Flee Tunisia After President's 'Racist Hate Speech' -  TheNigeriaLawyer

وی معتقد است که اتحادیه اروپا امور را بزرگ و بحران اقتصادی را پر رنگ جلوه می دهد تا اینگونه وانمود کند که قدرت دخالت در صندوق بین المللی پول و همکاری در حل بحران را دارد و در مقابل تونس را وادار سازد در برابر مطالبات این اتحادیه تسلیم شود. یکی از مطالبات اتحادیه اروپا مربوط به مهاجران غیر قانونی است. این اتحادیه می خواهد تونس به نگهبان مرزهای جنوبی کشورهای اروپایی تبدیل شود و مهاجران را به کشورهای خود برگرداند.

البته یکی دیگر از شرایط اتحادیه اروپا، ادامه آزادسازی اقتصاد بر اساس توافقنامه تبادل آزاد و فراگیر «آلیکا» و مطابق با استاندارهای اروپایی است که به دلیل پیامدهای کرونا به حالت تعلیق درآمده است.

پایان/

۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =