۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
یوان از دلار پیشی گرفت

«یوان» در پرداخت های فرامرزی چین از دلار پیشی گرفت و در ماه گذشته ۴۸.۴ درصد از تسویه حساب های بین المللی پکن با این ارز صورت گرفت.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» با استناد به داده های رسمی گزارش داد، یوان از دلار آمریکا پیشی گرفت و به پرمصرف ترین ارز در معاملات برون مرزی چین در ماه گذشته تبدیل شد.

بر اساس محاسبات این رسانه و طبق داده های اداره دولتی ارز، پرداخت ها و دریافت های فرامرزی چین به یوان از ۴۳۴.۵ میلیارد دلار در فوریه به رکورد ۵۴۹.۹ میلیارد دلار در ماه مارس افزایش یافت.

ارز چین در ۴۸.۴ درصد از کل معاملات برون مرزی استفاده شد که نشان دهنده روند دور شدن این کشور از دلار و همچنین تلاش پکن برای ترویج استفاده از یوان است.

سهم دلار در تسویه حساب های بین المللی چین از ۴۸.۶ درصد در فوریه به ۴۶.۷ درصد در ماه گذشته کاهش یافت.

یوان از دلار پیشی گرفت

طبق این گزارش، حجم معاملات برون مرزی شامل حساب های جاری و سرمایه می شود. اگرچه سهم یوان در کشورهای جهانی هنوز به نسبت پایین است، اما حجم آن در چند سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است.

تلاش‌های چین برای دور شدن از دلار در تجارت بین‌الملل در شرایط تحریم‌های گسترده اعمال شده توسط کشورهای غربی علیه روسیه که یک تولیدکننده و صادرکننده بزرگ انرژی در جهان می باشد، سرعت گرفته است.

سیاستمداران هندی نیز در تجارت متقابل با مسکو، گام‌ های مهمی را در جهت تغییر روند معاملات خود از دلار به روبل و روپیه برداشته‌اند.

روسیه از سال گذشته استفاده از ارزهای جایگزین را در معاملات افزایش داده است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیشنهاد داده است که یوان چین نه تنها در تجارت با چین، بلکه در مبادلات روسیه با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین نیز به طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار گیرد.

آخرین داده های بانک روسیه نشان می دهد که یوان به یک بازیگر اصلی در تجارت خارجی روسیه تبدیل شده است.

پایان/

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =